09 Mac 2009

Undang-undang lindungi raja

(Saya mencadangkan kita mewujudkan undang-undang bagi melindungi kehormatan raja-raja atau Leste Majeste kerana ia lebih tepat berbanding kita cuba menghidupkan kembali imuniti...jika kita berusaha mewujudkan kembali imuniti, maka kita terpaksa mengubah sekali lagi Perlembagaan Persekutuan yang telah dipinda pada tahun 1993. Ia mungkin agak sukar untuk dilaksanakan kerana banyak pihak yang tidak bersetuju dan kita mengambil langkah ke belakang kembali. Namun, pada masa yang sama saya melihat kita tidak boleh membiarkan imej dan maruah Raja-raja Melayu diperkotak-katikan dengan sesuka hati oleh mana-mana pihak. Maruah raja-raja perlu kita pertahankan...berikut adalah kenyataan saya mengenai keperluan mewujudkan Leste Majeste yang keluar di akhbar Mingguan Malaysia 8 Mac)

KUALA LUMPUR 7 Mac – Satu undang-undang bagi melindungi kehormatan raja-raja atau Leste Majeste perlu diperkenalkan di negara ini sebagaimana diamalkan di beberapa negara termasuk Thailand.

Ia bagi mengelakkan imej raja-raja Melayu terus dipersenda secara meluas dan terbuka menerusi pelbagai medium termasuk laman blog.

Ketua Penerangan Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Shahaniza Samsuddin berkata, pengenalan undang-undang itu merupakan langkah terbaik bagi melindungi imej raja- raja Melayu di negara ini pada masa akan datang.

“Kita tidak boleh membenarkan mana-mana individu atau pihak menghina institusi raja berperlembagaan di negara kita, oleh demikian satu undang-undang khusus perlu dilaksanakan.

“Tindakan menghina raja-raja Melayu yang semakin kerap sejak kebelakangan ini perlu dihalang daripada berterusan.

“Justeru, saya mencadangkan agar undang-undang yang dikenali sebagai Leste Majeste atau undang-undang untuk melindungi kehormatan raja-raja diperkenalkan,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang dukacita dengan sikap sesetengah orang Melayu yang terus mempersoalkan kedudukan raja-raja dan bangsa Melayu sendiri.

Baginda juga menyifatkan golongan tersebut sebagai biadab, tidak berbudi bahasa dan tidak ada perasaan malu kerana mempertikaikan perkara berkaitan kedudukan raja- raja dan hak orang Melayu secara terbuka.

Shahaniza menjelaskan, undang- undang untuk melindungi kehormatan raja-raja bukan sesuatu yang baru tetapi sudah diwujudkan di negara seperti Brunei, Sepanyol dan Belanda.

“Contohnya, mengikut Artikel 112 undang-undang Kod Tatajenayah Thailand, mana-mana individu yang didapati menghina raja negara itu boleh dipenjarakan antara tiga hingga 15 tahun,” katanya yang juga seorang peguam.

Jelas beliau, jika undang-undang itu gagal diwujudkan, dikhuatiri imej raja-raja Melayu boleh diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak sahaja sehingga akhirnya memusnahkan institusi tersebut.

Dalam pada itu, Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali menyokong cadangan Pergerakan Puteri UMNO itu sebagai menepati senario semasa.

“Akta Hasutan sahaja tidak memadai untuk digunakan terutama dalam situasi sekarang,’’ katanya.

Sementara itu, Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) pula berharap undang-undang khusus itu mampu melindungi kehormatan raja-raja Melayu dalam jangka panjang.

Presidennya, Jamaluddin Yusoff berkata, ketiadaan undang-undang khusus merupakan penyebab utama banyak pihak kini hilang hormat kepada institusi raja di negara ini.

“Tidak ada salahnya jika Malaysia mahu mewujudkan undang-undang seperti ini, banyak negara di dunia mempunyai undang-undang yang sama dan ini meningkatkan tahap kedaulatan raja mereka di mata rakyat,” katanya.

07 Mac 2009

Terimakasih Atas Ucapan Takziah

Dikesempatan ini saya ingin merakamkan terimakasih kepada rakan-rakan yang telah menghantar sms ucapan takziah kembalinya ke rahmatullah bapa mertua saya pada 4 hari yang lalu. Keprihatinan rakan-rakan sangatlah saya hargai.Sesungguhnya pemergian Arwah merupakan satu kehilangan besar kepada saya selaku menantu sulung.Walaupun berbeza pandangan ideologi politik dengan saya,arwah sewaktu hayatnya sentiasa memberi nasehat kepada saya supaya menjadi pemimpin yang baik dan mengutamakan kepentingan rakyat.Masih segar dalam ingatan saya bagaimana pada subuh hari Penamaan Calon sewaktu PRU 12 yang lepas,arwah menghantar pesanan sms kepada suami supaya memastikan saya tidak silap mengisi borang pencalonan.Papa bagi saya bukan sekadar bapa mertua tetapi umpama ayah kandung yang sentiasa mempertahankan saya.Sekiranya ada perselisihan faham antara saya dengan suami,bapa mertua sentiasa menyebelahi saya..hingga ke akhir hayat papa,papa sentiasa memberi galakan dan kata semangat kepada saya...Dalam perjalanan hidup kita didunia ini,sesungguhnya restu suami dan keluarga akan membawa kepada keredhaan ilahi....Alfatihah buat papa,moga rohmu ditempatkan bersama roh orang-orang yang soleh...amiin...

06 Mac 2009

Eksklusif! Raja Petra Kaki Main Bontot.

(Pertama sekali mohon maaf kerana bahasa dalam rencana ini kasar sedikit. Tetapi saya lihat mesej dalam rencana ini menarik. Sebab itu saya petik rencana ini dari
http://www.malaysia-instinct.com/english/)

Oleh Lebah Kota

Ya...tajuk di atas tidak silap. Sama sekali tidak silap. Penulis memetik sumber yang sangat kuat untuk menulis rencana ini. Raja Petra adalah lelaki jenis kaki main bontot.

Perangai itu dipercayai diwarisi dan bermula sejak di bangku sekolah menengah lagi kerana beliau hanya bersekolah di sekolah budak-budak lelaki. Dari Victoria Institution hingga ke MCKK.

Di kala usia di mana keinginan seksual lelaki sedang memuncak untuk berasmara dengan perempuan, Raja Petra hanya berdepan dengan rakan-rakan lelaki yang kacak dan menawan.

Menurut sumber, nafsu yang membuak-buak diikuti dengan hanya lelaki yang ada sebagai pilihan, Raja Petra pun tergelincir.

Dalam erti kata lain menurut sumber penulis itu, disebabkan asyik dihurung lelaki sahaja, Raja Petra terjerumus ke kancah gay.

Sumber penulis sanggup bersumpah dengan nyawanya untuk mempertahankan kenyataannya itu.

Walaupun Raja Petra sudah berkahwin tetapi itu hanyalah untuk cover line semata-mata. Mengaburi mata. Sumber penulis adalah amat kuat sekali dalam hal ini.

Hari ini pun ciri-ciri gaya menyerlah dalam penampilan Raja Petra.

Suka berbaju ketat dan berkepala botak sepanjang masa. Memang betul ada lelaki normal pun macam itu, tetapi lebih kerap gay yang memiliki gaya seumpama itu.

Raja Petra sememangnya suka berbaju ketat dan botak kepala.

Raja Petra ini pula, kalau bercakap dengan lelaki yang dia kenal, dia suka pegang bahu atau peluk. Cakap lembut sahaja pulak tu.

Ini beberapa ciri luaran gay yang memang tidak boleh ditolak.

Salah seorang ahli psikologi yang terkenal dalam bidang penyelidikan seksualiti manusia ialah Sigmund Freud ada membicarakan mengenai ciri-ciri lelaki gay dan kajian penulis memperlihatkan ia banyak persamaan dengan perwatakan Raja Petra.

Kawan yang sangat rapat dengan Raja Petra, walaupun keberatan pada awalnya, telah juga sudi berkongsi dan mengesahkan cerita mengenai sifat gay Raja Petra itu kepada penulis akhirnya.

Pengakuan rakan Raja Petra itu menghilangkan segala kesangsian Lebah Kota pada awalnya iaitu betulkah Raja Petra ini gay.

Memang sah...itulah yang penulis boleh cakap.

Disebabkan perangai gaynya itu, Raja Petra melalui satu MMS yang sedang tersebar secara meluas dikatakan suka membawa kembali rakan lelakinya ke rumah, dan suka menonton isterinya melakukan hubungan seks dengan lelaki lain.

Dah gay, apa dia nak pedulik. Janji kawan dia happy, dia pun tumpang syok.

Opsssss.... stop, stop. Oklah.... sebenarnya 18 perenggan di atas ini hanyalah rekaan penulis. Hasil imiginasi liar yang digarap dalam masa hanya 15 minit pertama rencana ini ditulis.

Kalau betul Raja Petra memang gay tak tahulah kan....Dan bahagian suka "kendurikan" bini sendiri itu pun katanya betul...tak tahulah.

Semasa para pembaca membaca 18 perenggan pertama rencana ini, maka mesti ramai yang terperanjat dan terus membaca mengharapkan ada bukti yang kukuh diberikan penulis untuk menyokong kenyataan Raja Petra adalah gay.

Rasanya belum sampai penghujung 18 perenggan itu ramai yang sudah rasa ia adalah penipuan semata-mata.

"Pandai aje mamat ni menulis, mana buktinya?". Mungkin itulah yang terlintas di fikiran agaknya.

Memanglah, kalau sekali lalu aje Lebah Kota menulis, memanglah sukar untuk ia diterima akal kan?

Namun, bayangkan senario ini. Jika penulis mengambil masa yang lebih lama, rancang lebih teliti, bangunkan sebuah blog sepenuh masa, upah beberapa penulis untuk sentiasa menulis mengenai perkara di atas, wujudkan gambar palsu, menggunakan ayat-ayat yang boleh membakar sentimen pembaca, ditambah kalau ada rakan pemberita di luar negara yang menulis kembali apa yang Lebah Kota tulis itu, kemudian ada pula portal berita berpengaruh yang memetik semula apa yang akhbar luar negara itu tulis.

Lagi hebat kalau ada wartawan mat salleh dari Eropah yang menyiarkan kembali penulisan Lebah Kota bahawa Raja Petra adalah gay.

Justeru, dengan taktik seperti ini, tidakkah lama-kelamaan berita berunsur fitnah dan rekaan ini akan mula masuk ke sanubari umum?

Proses penyebaran idea rekaan secara berterusan itu akan menyebabkan ramai mulalah percaya apa yang penulis tulis itu adalah satu kebenaran, iaitu Raja Petra adalah gay.

Orang akan mula yakin. Nafikanlah macam mana pun, tetapi orang akan tetap percaya dengan penulis yang sanggup bertahun-tahun mempertahankan idea yang sama iaitu Raja Petra adalah gay.

Namun, bila tiba ke peringkat di mana idea Raja Petra adalah gay sudah boleh diterima umum, maka persoalan yang pertama sekali tadi, iaitu "mana buktinya" masih belum terjawab sebenarnya.

Tetapi disebabkan kesungguhan penulis untuk mempertahankan idea rekaan penulis itu, contohnya sehingga sanggup ditahan di bawah ISA, maka ramailah yang akan percaya.

Namun, mana buktinya Raja Petra Kamaruddin adalah gay?

Jadi sekarang, penulis hendak bertanya, sudah berapa tahun Raja Petra menulis dengan penuh keyakinan mengatakan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun

Razak terbabit dalam pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaaribu, tidakkah sampai kini idea rekaan itu pasti sudah meresap dalam jiwa sesetengah kita.

Najib cakaplah apa pun, nafilah bagaimana sekali pun, siap bersumpah dalam masjid menggunakan nama Allah SWT pun masih ramai tidak percaya.

Yang mereka percaya adalah apa yang Raja Petra tulis.

Kenapa ramai yang percaya?

Ini kerana seperti apa yang Lebah Kota nyatakan di atas, Raja Petra mempertahankan idea rekaannya melalui "rancang lebih teliti, bangunkan sebuah blog sepenuh masa, upah beberapa penulis untuk sentiasa menulis mengenai perkara yang sama, wujudkan gambar palsu, menggunakan ayat-ayat yang boleh membakar sentimen pembaca, ada rakan pemberita di luar negara yang menulis kembali apa yang ditulis Raja Petra, kemudian ada portal berita berpengaruh yang memetik semula apa yang akhbar luar negara itu tulis,".

Kena pulak ada wartawan luar negara iaitu dari Perancis...orang Eropah menulis, lagilah kita rasa nak percaya. Walaupun wartawan Perancis itu wartawan bodoh yang cuma menyalin balik tuduhan-tuduhan yang sama dengan apa disebut Raja Petra. Takda apa yang baru pun dan semua tuduhan itu sudah beratus kali diperjelaskan di negara ini, tetapi pasal dia mat salleh, orang kita dengan mentaliti terjajah pun lagilah bertambah kepercayaan mereka.

Maka fakta rekaan menjadi fakta yang kononnya kukuh.

Namun di sini, Lebah Kota hendak mengulang kembali persoalan terpenting, "Mana Buktinya"?.... Ok, "Mana Buktinya".

Berbalik kepada soalan asas ini, cuba kita fikir kembali. Jangan kita dipengaruhi dengan hal ini semata-mata kerana ia disebarkan secara teliti dan selama bertahun-tahun.

Sehingga ke saat ini, Raja Petra hanya menulis berasaskan "sumber cakap", "kawan cakap dan sebagainya", sebagaimana 18 perenggang pertama rencana ini tadi.

Jadi, mana buktinya wahai Raja Petra?

Penulis pun boleh bercakap Raja Petra kaki main bontot, Raja Petra gay. Kawan penulis cakap, sumber penulis cakap.

So apa bezanya? Raja Petra aje betul, penulis cakap tak betul pulak? Kenapa?

Raja Petra pun takda bukti, penulis pun takda bukti. Raja Petra menulis mengikut senario (Razak Baginda penasihat Najib, so Najib terbabit), penulis pun menulis ikut senario (zaman remaja Raja Petra dikelilingi jantan-jantan kacak, so Raja Petra gay).

Adil la sikit, percayalah juga bila Lebah Kota kata Raja Petra adalah gay. Jangan percaya pada Raja Petra sahaja semata-mata.

Cakap lawan cakap. His words against mine. Dua-dua orang takda bukti. Kalau Raja Petra betul, maka Lebah Kota pun betul lah jugak kan?

Kawan Raja Petra, Tian Chua gila siap boleh mereka gambar Najib sedang duduk satu meja makan dengan Altantuya bersama Razak Baginda. Dah terdesak takda bukti punya pasal.

Besok jugak penulis akan minta mana-mana rakan penulis mereka gambar Raja Petra tengah main bontot, nak bagi real siap bagi pakai kondom dengan gel pelincir sebelah katil.

Lagilah nampak real rekaan penulis. Apa penulis reka dan apa yang Raja Petra reka akan berada di satu tahap yang sama nanti.

So macam mana nak nafi bila penulis kata Raja Petra adalah gay? Cerita rekaan sama-sama kukuh.

Jadi fikirlah satu perkara, apakah kita yang berakal ini hanya mahu percaya "rakan cakap", "sumber cakap" atau kita mahu melihat bukti yang kukuh dalam hal ini?

Kalau setakat hendak percaya tanpa bukti, maka tidak adilah kita sebagai manusia yang berakal fikiran dan berperasaan kepada Najib.

04 Mac 2009

KENYATAAN MEDIA PERGERAKAN PUTERI UMNO MALAYSIA

Pergerakan Puteri UMNO amat kecewa dengan kenyataan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Johor, Dr. Boo Cheng Hau yang menyamakan amalan bumiputera dengan dasar aparteid.

Ini adalah kenyataan yang dangkal dan berniat jahat.

Di bawah dasar aparteid, pengasingan dibuat mengikut warna kulit.

Ramai yang percaya dasar aparteid wujud daripada sikap sombong masyarakat penjajah berkulit putih yang melihat bangsa lain terutama yang berkulit gelap sebagai lebih rendah kedudukan mereka.

Sikap ini menyebabkan mereka yang mempunyai warna kulit yang berlainan daripada masyarakat kulit putih diberikan layan kelas kedua.

Layan kelas kedua itu dilakukan secara sah melalui akta-akta dan peraturan tertentu. Ini menjadikan aparteid sebagai satu institusi.

Antara beberapa peraturan yang mencerminkan dasar aparteid ialah pengasingan kawasan tempat tinggal mengikut warna kulit, penguasaan politk terletak di tangan kaum kulit putih sacara mutlak, larangan memiliki tanah atau harta tertentu, larangan mengundi dan sebagainya.

Contoh lain ialah peraturan seperti masyarakat berkulit hitam perlu bangun dan memberikan tempat duduk kepada masyarakat kulit putih dalam bas. Kulit hitam tidak boleh makan di restauran kulit putih.

Malah, di Afrika Selatan, ketika dasar aparteid masih wujud, kawasan pantai untuk mandi pun diasingkan mengikut warna kulit.

Adakah perkara seumpama itu wujud di negara ini? Jawapannya ialah tidak.

Amalan bumiputera pula adalah dasar yang telah dipersetujui oleh semua kaum secara bersama sejak sebelum Merdeka lagi.

Kewujudannya tidak pernah dilakukan secara paksaan tetapi berdasarkan persetujuan. Ia menitik-beratkan keperluan untuk mewujukan satu masyarakat yang seimbang di negara ini. Ia mahu memastikan tidak ada satu kaum yang lebih pada kaum yang lain.

Masyarakat yang seimbang bererti masyarakat tanpa mengira warna kulit atau agama, hidup dalam kesaksamaan ekonomi, politik dan sosial.

Di sini nyata memperlihatkan perbezaan kedua perkara itu, aparteid meletakkan satu kaum di atas kaum yang lain, amalan bumiputera pula untuk mewujudkan kesaksamaan antara kaum.

Justeru, Puteri melihat kenyataan Dr. Boo itu telah mengelirukan banyak pihak dan sangat berlainan dari fakta sebenar.

Beliau diminta agar memperbetulkan kembali kenyataannya sendiri sebelum ini. Ia tidak membawa apa-apa kebaikkan kepada mana-mana pihak pun di negara ini.


DATUK SHAHANIZA SAMSUDDIN
Ketua Penerangan Pergerakan Puteri UMNO.

02 Mac 2009

Hormati Pendirian Pak Lah Yang Tetap Mahu Lepaskan Kuasa Kepada Najib

Perdana Menteri mengulangi pendiriannya akan menyerahkan jawatan kepada timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Mac ini.

Kenyataan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada sidang akhbar hari terakhir Sidang Kemuncak ASEAN ke-14 di Hua Hin, Thailand semalam menafikan dakwaan pihak tertentu bahawa akan berlaku perubahan dalam pelan peralihan kuasa pada Mac ini.

Dengan kenyataan yang buat sekian kalinya itu, bermakna semua perkara yang dipersetujui antara Abdullah dan Najib sebelum ini tidak akan berubah. Abdullah tetap berpegang pada pelan berkenaan.

Ketika tempoh peralihan semakin hampir tiba, sudah tentu akan ada sahaja pihak yang cuba menabur fitnah semata-mata mahu mengkucar-kacirkan pentadbiran negara.

Dalam mengharungi cabaran politik masa kini dan krisis ekonomi global, kestabilan negara jangan dipermain-mainkan. Ketika ini, bukan sahaja ahli-ahli UMNO malah rakyat juga was-was sama ada peralihan kuasa itu akan diteruskan seperti dirancang atau ditangguhkan.

Malah desas-desus kononnya Abdullah akan hanya menyerahkan jawatan Presiden UMNO kepada Najib dan bukan jawatan Perdana Menteri pada Mac ini bertiup kencang dengan pelbagai teori.

Melihat pendirian Perdana Menteri itu, kita minta kepada semua pihak supaya tidak lagi menimbulkan sebarang persoalan atau khabar angin berhubung mengenai pelan peralihan kuasa itu.

Segala khabar angin dan spekulasi berhubung peralihan kuasa elok dihentikan menjelang Perhimpunan Agung UMNO yang ditetapkan pada 24 hingga 28 Mac ini.

Tidak perlu lagi kita bermain-main dengan teori-teori kenapa Abdullah perlu kekal menjadi Perdana Menteri.

Jangan lagi disebarkan cerita mengenai 'kenapa Abdullah mesti dipertahankan' sehingga tamat tempoh mandat Pilihan Raya Umum 2008.

Perlu diingatkan, rancangan untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri adalah rancangan Abdullah sendiri. Malah beliau sanggup berkorban mempercepatkan peralihan itu daripada Jun 2010 kepada Mac ini.

Sebagai pemimpin yang bermaruah, setiap keputusan yang dibuat oleh beliau tentunya berdasarkan kepada pertimbangan yang rasional dan bijaksana. Beliau tidak sekali-kali akan mengkhianati janji yang dibuatnya.

Dalam titah ucapan merasmikan Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen Ke-12 di Dewan Rakyat, Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin merakamkan penghargaan kepada Abdullah dan berharap peralihan kuasa itu akan berjalan lancar.

Oleh itu, kita mohon kepada semua rakyat Malaysia supaya menolak sebarang berita atau khabar angin yang cuba memperlekehkan imej Perdana Menteri. Hormati pendirian beliau.

Kepada golongan penyebar khabar angin, kita minta hentikan tindakan mereka yang hanya akan mengocakkan keadaan politik semasa dan menimbulkan senario yang tidak menentu.

Negara kita sudah 'letih' dengan pergolakan politik. Kita perlukan lebih banyak masa untuk menghadapi kemelut ekonomi dunia kerana kesannya sedang kita rasai sekarang.

28 Februari 2009

Cari penyelesaian muktamad isu tol



Alhamdullilah, kadar tol tidak dinaikkan. Ini satu berita yang mengembirakan semua pihak.

Memang tidak wajar sama sekali kadar tol dinaikkan terutama ketika keadaan ekonomi semasa yang memerlukan rakyat berbelanja dengan lebih berhemah.

Namun, saya ingin menulis lebih sedikit mengenai isu tol ini.

Saya lihat apa yang diumumkan semalam bukan satu penyelesaian yang menyeluruh terhadap isu bayaran tol menggunakan lebuh raya di negara ini.

Apa yang diumumkan semalam hanyalah satu penyelesaian jangka pendek.

Yang lebih penting sekarang sebenarnya ialah perlu ada penyelesaian jangka panjang terhadap isu ini.

Satu penyelesaian yang menguntungkan semua pihak terutama sekali rakyat. Bukan yang dilihat menyebelahi syarikat konsesi.

Untuk berlaku adil, satu perbincangan secara terbuka dan ikhlas perlu diadakan melihat apakah yang boleh dijadikan sebagai penyelesaian terhadap isu tol.

Justeru, saya ingin mencadangkan agar kerajaan bersama pemegang konsesi laluan lebuh raya mewujudkan satu kaedah yang akan menguntungkan rakyat untuk jangka masa panjang.

Selain kesenangan untuk rakyat, penyelesaian isu tol juga bermakna satu lagi tekanan kepaa BN akan dapat dikurangkan. Sudah diketahui umum bahawa tol kini adalah satu isu yang kerap digunakan oleh pembangkang untuk menyerang BN.

Saya lihat kekuatan isu ini semakin menjadi-jadi dan pembangkang meraih faedah yang sepenuhnya daripada perkara itu.

Saya juga akan berusaha menyampaikan mesej ini kepada rakan-rakan pemimpin yang lain agar kita mencari satu penyelesaian muktamad dengan segera terhadap isu tol.

27 Februari 2009

Tol tidak dinaikkan.

(Petikan http://malaysia-instinct.com/english).


Cadangan Naikkan Kadar Tol Dibatalkan
Friday, 27 February 2009 16:03

Kabinet hari ini membatalkan cadangan menaikkan kadar tol di lima lebuh raya mulai 1 Mac ini seperti yang diumumkan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed semalam.

Serentak dengan itu, kerajaan dijangka akan membayar pampasan berjumlah ratusan juta ringgit kepada syarikat pemegang konsesi tol berkenaan.

Bagaimanapun maklumat lanjut dijangka akan diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang akan mengadakan sidang akhbar di Kementerian Kewangan di Putrajaya hari ini.

** Pada masa saya memasukkan entry, belum ada sebarang kenyataan yang dibuat. Jika apa yang terpapar di atas benar, saya amat berharap agar ia menjadi realiti. Demi rakyat, kerajaan perlu memastikan tol tidak dinaikkan.

23 Februari 2009

Baru tahu ketinggian langit

Kurang sebulan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang meraikan ulang tahun pertamanya, Ketua Menteri, Lim Guan Eng terpaksa mengakui gagal menunaikan janji menghapuskan miskin tegar di negeri ini.

Selepas mengambil alih Pulau Pinang pada pilihan raya umum Mac tahun lalu, kerajaan negeri sering meuar-uarkan mampu membasmi kemiskinan tegar dalam tempoh setahun.

Bagaimanapun, hanya tinggal kurang tiga minggu lagi, Guan Eng mengumumkan kerajaan negeri gagal menunaikan janji berikutan masalah kesukaran membuka akaun amanah.

Beliau tidak menjelaskan dengan lanjut masalah teknikal membuka akaun berkenaan, sebaliknya menyatakan terpaksa melalui prosedur yang panjang.

"Kita menghadapi kesukaran membuka akaun amanah. Akaun ini akan digunakan untuk memasukkan dana yang disumbangkan penderma supaya turut mendapat faedah," katanya selepas merasmikan klinik kesihatan percuma sempena kempen kesihatan di Padang Lucky Garden, di sini semalam.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP berkata, beliau tetap menaruh harapan kerajaan negeri mampu membasmi kemiskinan tegar pada hujung tahun ini jika akaun amanah berjaya dibuka Mac ini.

"Walaupun ada halangan melaksanakan hasrat dalam tempoh ditetapkan, usaha itu tidak akan terhenti, malah akan terus menjayakannya," katanya.

Sehubungan itu, Guan Eng berkata, kerajaan negeri tetap akan mencari penyelesaian terhadap masalah sepanjang program membasmi kemiskinan tegar dan memastikan ia menjadi kenyataan.

"Kami tetap berusaha menjayakan hasrat menjadikan Pulau Pinang negeri pertama berjaya menghapuskan miskin tegar," katanya.


SS: Mengkritik memang mudah, melaksanakan pula lain halnya. Itulah yang terbaik untuk menerangkan kegagalan Guan Eng memenuhi janji untuk menamatkan kemiskinan tegar di negeri itu.

Masa di luar kerajaan dahulu, Guan Eng ingat kerja mentadbir dan memenuhi kehendak rakyat adalah sesuatu yang mudah kot. Sebab itu aysik main lepas cakap aje.

Apa dia ingat BN tidak pernah berusaha buat apa yang dia nak buat itu....BN lagi awal dan lagi berjaya daripada dirinya dalam hal-hal seperti itu.

Cuma bezanya, BN meletakkan satu tempoh waktu yang realistik dan tidak terburu-buru dalam berbuat demikian. Bolehlah kalau hendak jadi juara segera maka letaklah satu tempoh waktu yang tidak masuk akal untuk menamatkan sesuatu yang sukar.

Kalau saya jadi Guan Eng, saya akan rasa malu yang amat kerana gagal memenuhi janji yang saya laungkan berulang-ulang kali sebelum ini. Cakap Guan Eng selama ini macam BN sengaja tidak mahu membantu menghapuskan kemiskinan tegar di negeri itu.

Alasan kegagalan dia pula pulak setakat kata sukar nak bukak akaun....itu aje ke alasan terbaik yand dapat difikirkan?

Lain kali faham la satu perkara, mengkritik memang mudah tetapi bila tiba masa nak buat baru tahu langit itu tinggi ke rendah.

Terima Kasih

Terima Kasih ingin saya ucapkan kepada rakan-rakan termasuk penulis blog yang memberikan sokongan untuk saya bertanding jawatan Ketua Puteri UMNO.

Sokongan anda semua besar maknanya kepada saya.

Tanpa sokongan yang ditunjukkan itu, mungkin saya akan merasa diri saya keseorangan dalam perjuangan ini.

Apa pun, saya memasuki pertandingan merebut jawatan Ketua Puteri dengan penuh merendah diri dan tahu, simpati rakan-rakan terhadap perjuangan saya adalah perkara terpenting jika saya ingin berjaya.

Tanpa simpati dan sokongan rakan-rakan, maka perjuangan saya pun tidak akan sampai ke mana.

Terima Kasih sekali lagi.

21 Februari 2009

Pemilihan PAU 2008 - Senarai Calon Yang Sah Bertanding

Ibu Pejabat UMNO mengesahkan telah menerima senarai calon-calon yang layak bertanding bagi jawatan pusat pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2008 nanti.

Bagi jawatan Presiden, Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak merupakan calon tunggal.

Manakala lima jawatan dipertandingkan iaitu Pengerusi Tetap, Timbalan Pengerusi Tetap, Timbalan Presiden, Naib Presiden dan ahli Majis Tertinggi (MT) UMNO.

Sehubungan itu, pada 24 Februari 2009 (Selasa), jam 2.30 petang, diadakan satu majlis cabutan nombor calon bagi pemilihan jawatan pusat untuk semua peringkat di Dewan Tun Hussein Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur di mana melibatkan wakil-wakil calon sahaja.

Pada 29 Januari lalu, Ibu Pejabat telah mengeluarkan surat kepada calon-calon yang layak bertanding untuk mengisi jawatan MT UMNO dan sayap pergerakan bagi mengisi borang pengesahan penerimaan dan penolakan pencalonan jawatan untuk tempoh tiga tahun (2008 – 2011).

Semalam merupakan tarikh akhir untuk mengembalikan surat tersebut termasuk borang pelantikan wakil calon.

Berikut senarai calon yang sah bertanding bagi jawatan Exco Pergerakan Puteri UMNO Malaysia:

PENGERUSI TETAP PUTERI

1. Roslinda Binti Abd Rahman – Rasah
2. Azlieza Binti Azizan – Tangga Batu

TIMBALAN PENGERUSI TETAP PUTERI

1. Hasspalela Binti Mohammed Hassan – Kulai
2. Zakiah Binti Kalipunya – Semporna
3. Rosmarynda Binti Mohamad Rasidi – Bandar Tun Razak

KETUA PUTERI

1. Shahaniza Binti Shamsuddin – Maran
2. Rosnah Binti Hj Abd Rashid Shirlin – Papar
3. Ismalina Binti Ismail – Wangsa Maju
4. Bibi Sharliza Binti Mohd Khalid – Rembau
5. Ida Rahayu Binti Md Noor – Petaling Jaya Utara
6. Saarah Binti Ali Bashah - Seputeh

NAIB KETUA PUTERI

1. Nolee Ashilin Binti Mohammed Radzi – Lembah Pantai
2. Shahanim Binti Mohamad Yusoff – Sungai Petani
3. Wan Norashikin Binti Wan Noordin – Pasir Salak
4. Nordiana Binti Shafie – Kuala Terengganu
5. Haslinda Binti Mohd Zerain - Ampang

AHLI JAWATANKUASA PUTERI

1. Mas Ermieyati Binti Samsudin – Masjid Tanah
2. Idamoerni Binti Zakaria – Bukit Gelugor
3. Fahariyah Binti Md Nordin – Ledang
4. Nor Azita Binti Abdul Rahman – Pekan
5. Norhamizah Binti Mat Tahir – Selayang
6. Norashikin Binti Abdul Rahman – Rasah
7. Azlinda Binti Zubir @ Zubin – Bukit Katil
8. Rina Binti Mohd Harun – Sepang
9. Inahwyati Binti Jaini – Tenom
10. Huzry Fionnawatty Binti Hussein - Segambut
11. Wan Salwati Binti Abdullah - Seremban
12. Isfarina Binti Mohd Bali – Ipoh Barat
13. Anita Binti Murad – Tenggara
14. Dg Maimunah Binti Sidek – Sipitang
15. Roselinda Binti Abd Jamil – Klang
16. Faraha Binti Ismail – Mersing
17. Nordiana Binti Shafie – Kuala Terengganu
18. Azliza Binti Ahmad – Seputeh
19. Rohaiza Binti Yang Yussof – Kuala Kangsar
20. Fatimah @ Nik Fatimah Binti Haji Nik Salleh – Tumpat
21. Azana Rita Binti Abdul Aziz – Tambun
22. Nik Nora Hiryani Binti Nik Mohamed Yusoff – Gua Musang
23. Jamilah Hanim Binti Othman – Petaling Jaya Selatan
24. Azifah Binti Abdul Rahman – Pokok Sena
25. Shahanim Binti Mohamad Yusoff – Sungai Petani
26. Wan Noor Dizamdila Binti Wan Mustapa – Arau
27. Wan Norashikin Binti Wan Noordin – Pasir Salak
28. Hamizah Binti Abdollah Zawawi - Putrajaya
29. Hartini Binti Abdul Rahman – Jerantut
30. Zauyah Binti Zainuddin – Bandar Tun Razak
31. Zurina Binti Abd Rahman – Hulu Terengganu
32. Muszaina Binti Md Mustaffa – Tanjong
33. Ellyana Binti Mohd Muslim Tan – Padang Besar
34. Nashua Binti Fauzun – Segambut
35. Norsabrina Binti Mohd Noor – Kulim-Bandar Baharu
36. Zahida Binti Zarik Khan - Pandan
37. Asmaiza Binti Ahmad – Padang Besar
38. Hamidah Binti Mohd. Jaffar – Putatan
39. Emm Roosehaziram Binti Mohd Rahim – Pengkalan Chepa
40. Noor Marry Binti Abdul Karim – Jelebu
41. Herni Azura Binti Ghafar – Subang
42. Jamilah Binti Awang – Nibong Tebal
43. Hasrunizah Binti Hassan – Pontian
44. Siti Fatimah Binti Amir - Setiawangsa
44. Seriwani Binti Sabtu - Setiawangsa
45. Rita Syarinda Binti Manaf Najid – Dungun
46. Noor Hayati Fitrah Binti Shahril – Bayan Baru
47. Wan Zawiyah Binti Wan Halim – Kubang Pasu
48. Rosmarynda Binti Mohamad Rasidi – Bandar Tun Razak
49. Azlinda Binti Alis – Kubang Kerian
50. Nur Fazlim Binti M Mohamed Kunju – Kemaman
51. Norhasmimi Binti Abdul Ghani – Kuala Krau
52. Julie Binti Sabran – Beluran
53. Masmira Binti Mohd Salleh – Bukit Bintang


**Saya hanya masukan untuk yang Puteri sahaja. Untuk MT, Wanita dan Pemuda boleh dilihat di http://www.umno-online.com/

19 Februari 2009

Anwar sedang gelabah kuda?

Najib Cabar Kemukakan Bukti BN Sebar Gambar Bogel Elizabeth Wong

Datuk Seri Najib Razak hari ini mencabar pihak pembangkang supaya mengemukakan bukti terhadap dakwaan mereka bahawa Barisan Nasional (BN) terbabit dalam penyebaran gambar bogel Ketua Penerangan Wanita Parti Keadilan Rakyat, Elizabeth Wong, baru-baru ini.

Sambil menegaskan BN tidak terlibat sama sekali dalam insiden itu, Timbalan Perdana Menteri berkata, pembangkang sewajarnya tidak menuduh sembarangan jika tidak mempunyai bukti.

"Tuduh apa... bukti siapa yang buat, saya tidak tahu menahu tentang hal ini tiba-tiba meletus dalam surat khabar.

"Kalau hendak menuduh kena keluarkan bukti, jangan cakap macam itu sahaja, jangan tuduh sewenang-wenangnya," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet untuk Meliberalisasi Sektor Perkhidmatan di Bangunan Parlimen hari ini.

Sebelum ini beberapa anggota PKR, termasuk Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mendakwa BN menjadi dalang dalam penyebaran gambar Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan itu.

Berikutan penyebaran gambar itu, Wong, 37, menawarkan diri untuk meletak jawatan sebagai Exco Pelancongan, Alam Sekitar dan Hal Ehwal Pengguna Selangor serta Adun Bukit Lanjan.



SS: Nyata Anwar umpama orang mati akal. Paling senang nak tutup malu dan meraih simpati maka cakaplah BN yang buat.

Sebenarnya Anwar sedang gelabah. Tahun ini menyaksikan PR banyak berhadapan dengan pelbagai masalah.

Imej Anwar yang kononnya seorang pemimpin yang hebat nampaknya banyak sekali teruji dalam beberapa bulan pertama tahun ini.

Ingatkan BN sudah terlalu lemah, rupanya beliau tersilap.

Seperkara lagi, sampai bila nak salahkan BN sahaja? Memanjang salah BN tetapi takda bukti, main belasah cakap aje.

Kenalah gentleman dan kemukakan bukti yang kukuh sikit. Barulah nampak hebat dan bijak.

17 Februari 2009

Maaf...silap info

Saya ingin memohon maaf kepada pembaca blog saya. Ini kerana entry saya sebelum ini pasal Elizabeth Wong akan meletak jawatan kurang tepat.

Saya mengambil maklumat itu daripada sebuah laman berita. Sebenarnya beliau setakat ini hanya menawarkan untuk meletak jawatan.

Jika hanya tawaran, maka saya rasa beliau sedang cuba mempertahankan kedudukannya.

Beliau sedang menongkah arus. Namun saya yakin ia tidak akan sampai mana. Beliau hampir pasti terpaksa tunduk pada desakan masyarakat agar berundur.

Selain meletak jawatan, saya tidak nampak pun pilihan lain.

Ahli politik bila terjebak dalam isu yang berbau seks, memang tidak ada banyak pilihan sebenarnya.

Apa pun, saya yakin beliau akan tetap meletak jawatan tidak lama lagi dan kemungkinan besar pilihan raya kecil di satu lagi bukit iaitu Bukit Lanjan selepas Bukit Selambau dan Bukit Gantang.

Elizabeth letak jawatan

Anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor, Elizabeth Wong yang dilanda kontroversi ekoran gambar bogelnya yang tersebar luas di internet dan Khidmat pesanan Multimedia (MMS) ketika ini seperti yang diharapkan telah mengumumkan peletakan jawatan sebagai anggota exco dan ADUN Bukit Lanjan berkuatkuasa serta-merta.

Pengumuman itu dibuat pada sidang akhbar di ibu pejabat PKR, di Tropicana Damansara, pukul 11 pagi ini.

Maka dengan ini, kita bakal menyaksikan pilihan raya kecil kawasan dewan undangan yang diwakili beliau dalam tempoh 60 hari dari tarikh notis dikeluarkan DUN Selangor.

Dalam hal ini, tindakan Elizabeth adalah tepat. Kalau dileretkan pun isu itu akan menghancurkan maruah dirinya dengan lebih buruk lagi.

Beliau juga perlu menerima hakikat karier politiknya yang melonjak tiba-tiba, jatuh merundum dan berakhir pun secara tiba-tiba.

Memang agak memalukan untuk dirinya. Namun itulah hakikat politik, tiada kawan, tiada lawan, tiada naik dan tiada jatuh yang boleh diramal secara tepat.

Hari ini di puncak, esok di dasar...itulah yang harus diterima setiap yang memilih politik sebagai karier masing-masing.

16 Februari 2009

Isu dan Gambar Panas Elizabeth Wong

Hari ini, tersiar di Malay Mail berita bahawa gambar bogel exco dari PKR di Selangor, Elizabeth Wong sedang tersebar di internet.

Elizabeth sendiri telah mengesahkan kesahihan gambar-gambar itu dan mendakwa ia adalah pencerobohan terhadap privasi hidupnya.

Nampaknya kelangsungan PKR banyak diwarnai dengan isu-isu seks sejak kebelakangan ini kan.

Apa pun, bila Elizabeth sudah mengakui kewujudan gambar-gambar tersebut, maka rasanya secara otomatik dia perlu meletak jawatan sebagai ADUN.

Tidak perlu ada persoalan-persoalan lain. Kalau gambar-gambar itu peribadi, mengapa ia terlepas ke alam siber.

Bila sudah mengaku, maka beliau kena ikut jejak langkah Datuk Seri Chua Soi Lek.

Soi Lek telah meninggalkan jawatan sebagai menteri apabila isu melibatkan beliau terbongkar.

Ketika itu, puak-puak pembangkang ini antara yang banyak bersuara pasal isu moral.

Jadi dalam keadaan sekarang, apa yang membezakan Elizabeth dengan Soi Lek?

15 Februari 2009

Hentikan budaya derhaka.



Orang berkata, biarlah mencegah daripada berubat, kerana mencegah itu lebih baik.

Sebenarnya, dalam konteks kata-kata ini, mencegah bukan sahaja terhad kepada penyakit. Ia juga perlu dalam mencegah sikap dan tindak-tanduk dalam masyarakat.

Apabila sesuatu sikap atau tindak tanduk yang buruk tidak dicegah sejak dari mula, seperti juga penyakit, ia boleh berubah menjadi lebih parah atau menjadi barah.

Apabila sudah menjadi barah, maka peluang untuk menyembuhkan penyakit itu akan menjadi lebih sukar atau mungkin tidak boleh dilakukan lagi.

Ia akan mula menghancurkan nilai-nilai murni yang wujud dalam sesuatu masyarakat itu selama ini.

Saya hendak mengaitkan analogi ini dengan apa yang berlaku sekarang dalam institusi beraja di Perak secara khusus yang perlu juga dilihat secara umum.

Dalam sejarah ratusan tahun ketamadunan bangsa Melayu, institusi beraja kita kini berhadapan dengan kemungkinan disaman di mahkamah oleh rakyat biasa.

Tindakan menyaman ini pula bukan atas asas yang kukuh tetapi lebih bermotifkan keuntungan politik satu pihak.

Perbuatan menyaman seorang raja nyata menentang budaya dan kelaziman dalam tamadun bangsa kita.

Persoalannya, adakah perkara seperti ini wajar dibiarkan berlaku?

Andai ia tidak disekat dari sekarang, atau dalam erti yang lebih tepat dicegah dari sekarang, tidakkah ia boleh berubah menjadi sesuatu yang lebih buruk di masa hadapan.

Saya sangat bimbang jika perbuatan menyaman ini tidak dicegah hari ini, maka ia menjadi satu isyarat kononnya raja Melayu boleh dibawa ke mahkamah sesuka hati oleh sesiapa sahaja.

Takut nanti pasal benda-benda kecil pun hendak libatkan seorang raja atau sultan ke mahkamah. Ini sangat tidak elok.

Kuasa raja sudah pun terhad kini, dan jika mereka hendak diheret naik turun mahkamah, maka apa peranan raja-raja Melayu ini yang salah silah keturunan mereka menjadi nadi serta tonggak sejarah umat Melayu di atas muka bumi ini.

Apakah suatu hari nanti, selepas menyaman sultan dan raja menjadi perkara biasa, maka ada pula pihak yang akan berjuang untuk memastikan raja-raja Melayu tidak lagi wujud?

Kemungkinan seperti ini tidak boleh ditolak.

Jika mencegah lebih baik dari berubat, maka tindakan pertama untuk menyaman seorang raja itu perlu dihentikan segera.

Itu sahaja jawapannya pada pandangan saya. Jangan biarkan benih-benih derhaka berkembang di negara ini.