20 Julai 2007

JAKIM TIADA KUASA HALANG KUNJUNG PUSAT HIBURAN


Menteri Dijabatan Perdana Menteri,Datuk Dr Abdullah Md Zin mendedahkan kepada Dewan Negara bahawa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak ada kuasa untuk menghalang mana-mana orang Islam di negara ini daripada mengunjungi pusat-pusat hiburan.

Ramai pehak yang terkejut dengan kenyataan ini tetapi mengambil pendekatan rasional kerana ianya adalah hak mana-mana individu. JAKIM seharusnya menumpukan perhatian untuk bagaimana mengurangkan minat umat islam dari mencari hiburan ditempat-tempat yang membawa ke jalan maksiat daripada menyalahkan ketiadaan peruntukan undang-undang.

Dalam hal ini,Jakim harus menjalankan kajian yang lebih mendalam dan memperbanyakkan usaha memberi kesedaran kepada remaja dengan memperbanyakkan aktiviti menarik golongan remaja keluar dari permasalahan sosial yang menyelubungi mereka.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Setuju sangat dengan artikel ni.. JAKIM patutnya pikirkan cara yang lebih efektif untuk menangani masalah remaja islam kat negara ni dari terjebak dengan kancah maksiat-maksiat ni.. hhhmmm....

Pink Ants berkata...

...................

Tanpa Nama berkata...

Macamane nk kurangkan keinginan remaja2 utk mengunjungi kelab2 mlm kalo pbt meluluskan operasinya..perbuatan ini semacam menebas lalang..lalang (baca:kerajaan ameno) xkan tercabut kalo setakat tebas yg atas2 je..kna cabut dr akar (baca:pemimpin akar umbi ameno)..kalo anak menteri sendiri pon kaki disko,ape nak buat..adeii