27 Disember 2007

BILA MUSIBAH MELANDA

Baru-baru ini, hampir sebahagian besar negeri kelahiran saya PahangDarul Makmur dilanda banjir.Lebih 23 ribu orang telah dipindahkan kepusat-pusat pemindahan, itu belum lagi dicampur jumlah mereka yangmenjadi mangsa akibat dari terputus hubungan. Daerah Maran antaradaerah yang teruk dilanda banjir. Sewaktu bah besar tahun 1971, sayabaru berusia setahun dan menurut ibu saya,kami yang ketika itu tingaldi Temerloh, terpaksa berpindah ke Pusat Pemindahan. Lebih 36 tahunberlalu, inilah bah yang saya lihat sendiri menenggelamkan hampirsemua kampung-kampung tradisi pinggir Sungai Pahang. Apa yang hendaksaya kongsikan dengan pembaca kali ini ialah bagaimana reaksi dangelagat manusia apabila musibah melanda. Kebanyakan dari mereka lupabahawa sesuatu musibah itu diturunkan oleh PenciptaNya untuk mengujibukan saja kesabaran tetapi kewarasan pemikiran para hambaNya.

Pada masa inilah kita dapat melihat kebijaksanaaan para pemimpin dalammenangani krisis. Bagaimana pula mereka yang dipertanggungjawabkanuntuk melaksanakan arahan? Tidak kurang pula yang mempermainkankeikhlasan.Itu belum lagi mereka yang hanya mementingkan diri sendiri.Pemimpin dicemuh dan dimaki hamun kerana gagal mengatasi masalahmereka . Salah satu peristiwa yang berlaku di depan mata sayasendiri,turut menguji kesabaran saya. Ada ke patut, dalam ketika semuaorang dilanda musibah seorang kakitangan kerajaan yang rumahnya hanyadilanda banjir kilat dan mengalami masalah ketiadaan bekalan air untukmencuci,sanggup mengaibkan pemimpin didepan khalayak ramai.

Sayabersama pemimpin tersebut dari pagi turun padang menghantar bekalanmakanan kepada penduduk pinggir sungai yang kebanyakannya hanya orangkampung yang berpendapatan rendah. Mereka lebih tahu bersyukurwalaupun ada diantara mereka tidak berpindah ke pusat pemindahan rasmisebaliknya terpaksa berkhemah di bukit-bukit dek kerana kampung merekaagak jauh dan terpencil. Mereka melaluinya dengan tabah dan adadiantaranya yang menangis terharu menerima kunjungan pemimpin. Tidakseperti kakitangan kerajaan yang saya ceritakan tadi,beliau tinggal dibandar,ditaman perumahan dan masih mempunyai pelbagai ikhtiar lainuntuk menangani masalah, Tetapi biasalah,dalam keadaan begini,pemimpin dan kerajaan juga yang dipersalahkan.Namun begitu, ada juga yang mengambil kesempatan menyalahgunakanbantuan yang diberikan. Banyak bekalan 'hilang' ditengah jalan.

Kebanyakan penghantaran terpaksa dibuat dengan bot tetapi tak tahulahkemana melencongnya bot-bot tersebut. Masalah kekurangan bot jugamenganggu kerja-kerja menyelamat dan menghantar bekalan bantuan.namun, tidak dinafikan bomba,tentera dan polis memberikan kerjasamasepenuhnya dalam menangani masalah banjir di negeri Pahang. MenteriBesar juga sentiasa turun padang. Terputus jalan darat tidak menjadipenghalang, beliau sendiri memandu helicopter memantau keadaan banjir.Seluruh kepimpinan saya lihat turun padang dan sedaya upaya menghulurbantuan,tidak terkecuali parti pembangkang. tetapi lucu juga saya bilaseorang pemimpin pembangkang yang terserempak dengan saya sewaktumenghantar bantuan kepada mangsa banjir,mengadu bahawa sekolahnyatidak mendapat bekalan makanan sedangkan beliau sendiri kehulu kehilirmenghantar bantuan bagi pihak partinya. Memanglah kerajaan tidakbvoleh pilih bulu dan saya kemudiannya mendapat tahu bahawa bekalankemudiannya telahpun dihantar ke sekolah milik pemimpin pembangkangtersebut setelah masalah kenderaan penghantaran dapat diatasi.

Namun,bagaimana baiknya kerajaan pimpinan Barisan Nasional,sudah tentupincang juga dimata pembangkang.Air belum surut, timbul juga cakap-cakap bahawa pemimpin tempatan yangturun membantu mangsa banjir tidak ikhlas sebaliknya menggunakanpeluang untuk melobi. Saya sendiri pernah diberi teguran oleh seorangpemimpin veteran supaya tidak beria-ia sangat membantu mangsa banjirtakut disalaherti berangan untuk menjadi wakil rakyat. Inilahmentaliti kelas ketiga yang masih ada dalam pemikiran orang kita.

Ujian keihkhlasan sesorang bukan manusia yang dapat menentukannya.Sebab itulah ramai yang mengambil pendirian berselimut sahaja dirumahkerana takut dikata orang.Ada juga yang hanya muncul hanya ketikapemimpin besar turun melawat.Pergi register kata mereka.Bagi dirisaya, saya melakukannya kerana menunaikan tanggungjawab saya sebagaipemimpin kecil. Pegang jawatan bukan untuk menjadi terkenal atau kayaraya tetapi sebaliknya berkongsi keupayaan dan kemampuan dengan merekayang benar-benar memerlukan.Lakukan yang terbaik didalam kemampuankita. Balasan baik bukan juga manusia yang menentukannya tetapisebaliknya ia adalah janji Tuhan yang Maha Adil keatas para hambanya.Negara kita aman makmur hari ini saya percaya kerana masih ramaidiantara kita yang masih ikhlas dan amanah dalam setiap pekerjaannya.

Bila air surut, masalah mendapat bekalan air bersih dan mencuci rumahpula timbul. Kebanyakan loji air mengalami kerosakan teruk. Lumpuryang tebal ditambah lagi dengan bangkai binatang ternakan yang matilemas memburukkan lagi keadaan. Dalam keadaan sebegini, tudingmenuding jari mesti dielakkan. Semua pehak mesti bekerjasama membantumenyelesaikan masalah. Bukankah disebalik kesusahan itu pasti adakemudahan dan 'every clouds has its silver lining'?. Namun begitu,kecuaian dan sumbangan manusia terhadap pemanasan global yang menjadipuncana kepada fenomena bencana alam yang berlaku akhir-akhir initidak boleh lagi dipandang enteng. Kesedaran mesti dimulakan dariperingkat akar umbi. Harap-harap,Jabatan Alam Sekitar lebih proaktifselepas ini.

http://www.puteri.net.my/modules.php?name=gallery - Lihat foto-foto selanjutnya

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

selagi namanya manusia, puas, tiada dlm kamus hidup. mereka leh berckp tapi kita yg telah diberi hidayah untuk memimpin ni, kena la buat keja yg diamanahkan. janji dato' ikhlas. jgn peduli org ckp sbb kita buat pun org akn bcakap gak, kita tak buat pun, lagi la org bercakap. nk layan mrk yg cetek akal ni, berjanggut la jwbnya kita nk berbakti. betul kata dato', setiap musibah ada rahmat. kita ambil iktibar dari apa yg berlaku. cuma kita ni mudah sangat lupa. harap dato' tak macam tu.