23 Mei 2008

Hilangnya Sebutir Permata

Petang tadi,kita semua telah mendengar keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yangmana mengesahkan Pulau Batu Putih yang berkeluasan 0.2hektar menjadi milik Singapura.Saya menerima berita tersebut,sebaik selesai sidang Dewan hari ke-4. Sedih,kecewa dan rasa kehilangan sebuah permata yang berharga.Keputusan ICJ adalah muktamad,tidak boleh dirayu.Bermakna,Pulau Batu Putih akan terus menjadi milik Singapura sampai bila-bila.

Perjuangan selama 28 tahun mempertahankan hak keatas Pulau Batu Putih,akhirnya menemui noktah.Namun,ICJ juga memutuskan bahawa kedaulatan Middle Rocks yang terletak 0.5 nautica dari Pulau Batu Putih,adalah milik Malaysia.Kedudukan South Ledge yang terletak 1.7 batu nautica dari Middle Rocks pula belum lagi diputuskan.Apapun,syabas kepada pasukan Peguam Malaysia yang telah bertungkus-lumus menyediakan hujah-hujah dalam perbicaraan yang bersejarah ini.

Ada orang berkata,kenapa kita nak sebuk-sebuk menuntut hak keatas sebuah pulau yang hakikatnya hanya sekelompok batu yang menempatkan sebuah rumah api? Bukan rumah api,yang jadi persoalan tetapi kedaulatan/maruah yang menjadi keutamaan kepada Malaysia.Pasukan Peguam kita telah mengemukakan bukti yang merupakan dokumen seawal tahun 1824,tetapi Singapura pula berhujah atas wujudnya pentadbiran berkesan oleh Republik tersebut diatas Pulau tersebut sejak 150 tahun lalu yang melayakkannya memiliki pulau yang seluas 'sekangkang kera' itu.

Namun,ICJ telahpun membuat keputusan.Muktamad.Tiada lagi talian hayat yang dapat menyelamatkan.Saya tidak mahu mengulas keputusan/4 alasan yang telah diputuskan oleh Mahkamah.Suka atau tidak,kita mesti akur kerana kita dan singapura telah sama-sama berjanji untuk akur dengan apa sahaja keputusan ICJ.Keputusan ICJ tidak boleh dipertikaikan,namun ianya sepatutnya menjadi satu pengajaran dan iktibar kepada kita untuk menghargai 'warisan' ini,dan mempertahankan kedaulatannya supaya tiada lagi 'permata' kita menjadi milik orang lain.

Hmm..baru sebentar tadi pula,saya dapat SMS dari seorang rakan yang mengatakan dikampungnya heboh kata Pulau Batu Putih telah dijual oleh Tun M kepada Singapura,ada pula yang kata KJ yang jual...itulah masalahnya orang kita,suka buat cerita yang tidak betul.Dan selama ni,agaknya tidak pernah ambil tahu tentang isu Pulau Batu Putih ni..bila orang bercakap,kita pun nak tumpang semangkuk..tapi tak tahu hujung pangkal....Sebab itulah kita kena banyakkan membaca,tambah ilmu pengetahuan dan siasat dulu fakta sebelum menuduh atau bercakap tentang sesuatu.

Ilmu juga ibarat permata,kita tidak akan dapat ditepi jalan begitu sahaja tetapi kena berusaha untuk mencarinya.Membaca adalah salah satu pintu kepada ilmu,carilah masa untuk membaca sekurang-kurangnya sejam sehari.Jadikan amalan,dan jangan lokek untuk berbelanja membeli buku.Saya secara peribadi lebih gemar berbelanja untuk buku dari pakaian,aksesori atau alatsolek berjenama.Suami pun tahu benar minat saya yang mendalam membeli,membaca dan menambah koleksi buku,hinggakan setiap kali harilahir saya,beliau akan menghadiahkan saya buku.Buku-buku ini adalah harta dan permata yang sangat berharga bagi diri saya yang akan menjadi pusaka kepada anak-anak saya nanti.InsyaAllah dan wallahua'lam...

15 ulasan:

qalamberbisa berkata...

salam,

buah cempedak diluar pagar
amek galah tolong jolokkan
saya budak baru belajar
kalau salah tolong tunjukkan..

YB Dato,
akhirnya setelah sekian lama kita bersidang maka keputusan mahkamah tidak memihak kepada kita..sewajarnya kita mengambil iktibar dari peristiwa ini.

entahlah kadang tak faham dengan depa orang ni cakap ikut sedap mulut jer..main tuduh jer..

entah ler...

renung2kan bersama
-adios amigos-

Pink Ants berkata...

Qalamberbisa,

Dalam hidup ni,hakikatnya ada masa kita menang,ada masa kita kalah.Kita dah usaha sedaya upaya,tapi apakan daya..keputusan ICJ tak memihak kepada kita..

qalamberbisa berkata...

salam,

YB, itulah lumrah alam..adakalanya kita diatas dan sebaliknya..cuma apa yang pasti kita tidak sekali2 goyah dengan apa jua dugaan yang datang..seperti pesanan kata-kata hikmah Al-Marhum Prof. Hamka 'Akal ialah anugerah Tuhan kepada makhluk yang dipilih-NYA, iaitu manusia. Akal tidak diberikan semata-mata. Ia perlu dituntut'.(Hamka)

begitu juga dgn kita masih dan perlu menuntut ilmu untuk pegangan hidup kita didunia dan akhirat..agar kita tidak tersilap langkah, tersilap arah, tersilap bicara...

renung2kan bersama
-adios amigos-

Tanpa Nama berkata...

Salaam ,
Saya sedang mencari apakah agaknya 3 hikmah disebalik keputusan ini. Sesiapa ada pandangan ?

Pink Ants berkata...

Salah satu hikmahnya ialah,kita dapat hak Middle Rock....

Tanpa Nama berkata...

Yang dah terlepas tu nak buat camana lagi....Jaga je la yang masih ada ni, jangan sampai yang dah ada dalam genggaman pun boleh terlepas...belajar lah dari kesilapan yang lalu...

suriamentari berkata...

yang dh terlepas tak payah la nak dikenang lagi.yang penting sekarang jagalah yg masih ada.segala dokumentasi perlu ada dgn lengkap.mmg benar pulau batu putih hak kita dahulunya tetapi di atas kealfaan kita sendiri juga yg menyebabkan ianya terlepas ke tgn singapura.

Tanpa Nama berkata...

memang betul kata bos ku..rekod merekod ni perkara penting walaupun perkara tu nampak tidak penting buat masa ni tetapi maybe masa hadapan ianya merupakan perkara yang amat penting...Lu Fikir La Sendiri...

teja72 berkata...

setuju dengan pendapat YB tentang "membaca"..tetapi orang kite sekarang ni lebih mementingkan keterampilan luaran daripada dalaman...orang bercakap dia nak juga bercakap tapi diri sendiri pun tak tau aoa benda yang sia bercakap so..fikir-fikir kan lah...selamat berjuang YB!

Tanpa Nama berkata...

alaaahh .... aku bagi tempoh satu bulan aje untuk isu ni sejuk semula lepas tu ....23hb JUN nanti ,mmm .... macam biasa lah ... senang kata .... apa dia tuan puan semua... ??? yaa betulll " MELAYU MUDAH LUPAAAA !!!" Kalau nak uji tengok lepas sebulan ni nanti kalau ada wartawan atau sesiapa tanya balik kat menteri atau kementerian berkenaan ... apa jawab nya ? Jawapan STANDARD @ SKIMA nya ialah "kami sedang uruskan perkara tersebut atau kementerian berkenaan
sedang menjalankan rundingan dan kajian bla bla bla bla...."

huhhh ... menyampahh aku dengar!!

Pink Ants berkata...

salam..ada benarnya apa yang dikatakan oleh sinar lena,sebab itulah kita sebagai generasi baru perlu lakukan sesuatu untuk mengubahnya..

Tanpa Nama berkata...

Sebagai rakyat Malaysia, terutamanya Bumiputera, kehilangan Pulau Batu Putih (PBP) memang menyentuh emosi patriotisme kita. Kecuali rakyat yang hanya tahu memikirkan kepentingan diri sendiri sahaja (low mentality, berstatus Penduduk Tetap, fugitive atau yang bermasalah kesihatan mental).

Bagi yang tak pernah menyanyikan Lagu Negaraku juga, pasti tidak langsung tersentuh, terusik mahupun terhidu dengan isu kedaulatan Pulau Batu Putih ini.
Baris pertama lirik Negaru pun sudah menekankan 'tanah tumpah darah' kita. Sebab itu sebelum ini kerajaan hanya 'berani' mengubah melodi tetapi 'tidak berani' mengubah lirik Lagu Negaraku-mesejnya amat tajam.

Kepada yang prihatin dengan isu ini khususnya YB Datuk Shahaniza sendiri, jangan hanya melihat ia dari sudut geografi semata-mata walaupun isu ini mula timbul pada 1980 dulu akibat peta (ilmu alam) baru Malaysia yang memasukkan PBP.

Dari segi teknikal, Konvensyen Undang-Undang Laut PBB dah menetapkan formula bahawa sempadan laut sesebuah negara adalah 12 nautical miles radius from the beach.(kalu tak jelas unit metrik nautical mile, tanya kengkawan).

Saya melihat isu ini dari sudut yang lebih meluas dan impak maksimum supaya kita tidak terus menelan bulat-bulat keputusan ICJ itu sebaik media berhenti memperkatakannya kelak.

Sebaliknya lihatlah konflik PBP dari 3 perkiraan berikut dan anda akan dapat gambaran kenapa republik itu beriya-iya sangat perlukan pulau sebesar separuh padang bola itu yang sebelum ini memang 'milik kita' (fakta sejarah)

1. Diplomatik
2. Ekonomi
3. Military

Saya tidak berminat nak menghuraikan satu persatu fakta itu kerana saya yakin rakan2 di blog ini sudah jelas akan motifnya terutama rakan kita q*#&mb%rb!$@ tu.

Secara kasarnya, DIPLOMATIK- republik itu akan berusaha memastikan survival negara mereka yang terkecil di rantau ini melalui pelbagai method. Mungkin tambak laut kot selepas ni.

EKONOMI- Singapura negara intreport. Maritime means money.

MILITARY- Selat Melaka adalah laluan laut PALING SIBUK di dunia.

Bila kita memperdebatkan isu itu di sini, jangan pula terasa kita MENGHINA keputusan mahkamah yang telah ditetapkan oleh ICJ.

Kita tidak mempertikaikan keputusan mahkamah, tetapi membuat 'semakan' kenapa kita kalah? Ia merupakan dua benda yang amat berbeza. Boleh faham? YB setutu tak?

YB lagi faham apa itu 'menghina mahkamah', 'subjudis' dan sebagainya.

Kalau anda rajin dan lebih minat lagi untuk jadi rakyat yang cintakan tanah airnya dan memahami selok belok perundangan, semak latar belakang siapakah 16 juri/hakim yg berada di ICJ ketika mengundi keputusan PBP itu.

PBP terletak 9 batu nautika dari Johor dan 29 batu nautika dari Singapura. Reffering to "Konvensyen Undang-Undang Laut PBB dah menetapkan formula bahawa sempadan laut sesebuah negara adalah 12 nautical miles radius from the beach", sudah terang lagi bersuluh, PBP milik kita.

Undang-undang dunia pun dah di politikkan ke?

Kita cuba bercerita yang 'berat-berat'skitlah kat blog YB ni sebab ini blog bakal Ketua Puteri UMNO. So make sure it comes to that standard lah.

Tanpa Nama berkata...

Apsal hang emosi sgt ni oldbloger, sampai berjela macam cerpen ni.

Apa2pun baguslah, mempunyai semangat cinta negara. Semua kita perlu sayang negara sendiri.

Pink Ants berkata...

Tq oldblogger for sharing your knowledge here...kawan-kawan yang lain kena faham,oldlogger hanya mahu berkongsi dengan kita pengetahuan beliau.Ianya demi kebaikan kita bersama...thanx again.

Tanpa Nama berkata...

memanglah betul oldblogger nak kongsi ilmu dengan kita. tapi janganlah panjang2 sangat, saya surf pakai h/phone sahaja.

Bila pjg-pnjg sangat susah saya nak menuju ke msg yang terakhir di bawah.

Olblogger tu, buat lah hang punya blog sendiri, abihh cerita ...(jangan marah ye)