20 Ogos 2008

SUMPAH DARI PANDANGAN ISLAM

SUMPAH DARI PANDANGAN ISLAM.

KALIMAH DAN ISTILAH SUMPAH:

AL QASAM
AL YAMIN
AL KHALF

LAFAZ SUMPAH.

WALLAHI – WABILLAHI – WATALLAHI

CARA (UCAPAN) SUMPAH.

BAGI TUJUAN MEMPERKUATKAN URUSAN SUMPAH IA NYA BOLEH DILAKUKAN DENGAN APA JUA CARA ASALKAN TIDAK MENDATANGKAN SYIRIK :-

- BOLEH DILAKUKAN DENGAN ANGKAT TANGAN.
- BOLEH DILAKUKAN DENGAN MEMEGANG KITAB SUCI.
- BOLEH DILAKUKAN DI MASJID ATAU MANA-MANA TEMPAT YANG MUNASABAH.

ADA PUN PERILAKU SUMPAH SAMA DENGAN APA YANG DILAKUKAN OLEH PENGANUT KRISTIAN TIDAK BOLEH DIJADIKAN ALASAN YANG MEMBATALKAN SUMPAH ASALKAN BUKAN SYARIAT AGAMA KRISTIAN YANG DIIKUTI.

SUMPAH ADALAH SATU CARA UNTUK MEMBERSIHKAN DIRI SESEORANG DARI DITUDUH SEBAGAI DUSTA.

KALAU DATO SERI ANUAR IBRAHIM TIDAK MELAKUKAN SUMPAH BAGI MEMBERSIHKAN DIRINYA DIA MASIH BERADA DIPIHAK YANG TIDAK BENAR.MEREKA YANG MENYOKONG DATO SERI ANUAR IBRAHIM PUN BERSAMANYA DIPIHAK YANG TIDAK BENAR.

KEMBALILAH KEJALAN YANG BENAR.

PENGUNDI PERMATANG PAUH WAJIB MENJAUHKAN DIRI DARI PIHAK YANG TIDAK BENAR.

WALLAHUA’LAM

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dulu masa mula2 saiful buat pertuduhan dan anwar menafikan, satu malaysia suruh mereka angkat sumpah - nak tau sape yg berani kerana benar. saiful dah membuktikan. anwar sampai sekarang masih berdolak dalih. yang menghairankan tu, penyokong2 fanatik anwar ni pulak tak mau menerima sumpah tersebut. kata cara kristian la, yg dipegang bukan quran la, menipu la.. tak taulah macam mana nak buka biji mata dan hati mereka yg ternyata buta! kenapa mereka tak mendesak pemimpin kesayangan mereka untuk bersumpah kalau betul dia bukan peliwat? mungkin mereka dah kena mandrem dgn anwar! kesian mereka kerana dipergunakan anwar, diperkudakan anwar, diperkotak-katikkan oleh anwar! kalau anwar dapat jadi PM dan jual malaysia, apa yg mereka dapat? sedarlah weiiiii!

Tanpa Nama berkata...

YB...agak sedih melihat posting dari seorang bekas pelajar smka mcm YB...sepatutnya sumpah dijadikan hujah terakhir untuk membela diri..mcm kanak2 zaman sy sekolah..sikit2 sumpah lillah wajib demi allah..itu laa hujah terakhir seorang kanak2..kalau dsai BERSUMPAH PUN ADAKAH KES INI TIDAK AKAN DIBICARAKAN..jgn sempitkan minda masyarakat ISLAM di MALAYSIA..melihatkan cara TAJOL ROSLI main sumpah pun dah cukup menakutkan saya..sememangnya org2 ini x takut dengan laknat ALLAH..kenapa laa dulu TAJOL ROSLI x nak bersumpah yg kerajaan PR perak akan jatuh pada 31 ogos mcm yg beliau jangkakan aritu ...