17 Januari 2011

Tempat Jatuh Lagi Dikenang...

... Inikan pula tempat belajar, bermain dan bercinta... dan pastinya apabila kita kembali menjejakkan kaki ke mana-mana tempat yang menyimpan seribu satu memori silam, kita semua akan terkenang pelbagai kisah suka dan duka.

Semalam (16/01/2011), sekali lagi saya dijemput oleh Majlis Perwakilan Pelajar Kolej Keris Mas, UKM. Kali ini untuk menutup program Karnival Siswi tahun 2011. Seperti biasa, saya jarang menolak jemputan untuk menghadiri program di UKM.. masuk kali ini, saya telah tiga kali ke Kolej Keris Mas, dua kali ke Kolej Aminudin Baki (tempat tinggal saya dari tahun 1989-1993) dan sekali ke Kolej Tun Syed Nasir. Setiap kali bersama para pelajar di sana, tiap kali itulah juga pelbagai kenangan silam menjelma.

Sememangnya zaman di kampus adalah zaman yang paling indah dalam hidup saya. Di sinilah segalanya bermula (bertemu jodoh juga...hehehe) dan saya kira adalah wajar bagi saya untuk 'memberi' semula kepada universiti yang saya cintai ini.

17 tahun telah berlalu sejak saya meninggalkan kampus. Siswi dulu dan kini agak ketara perbezaannya. Mereka kini lebih terbuka dari segi pandangan dan juga corak pergaulannya. Mereka lebih berani ke depan jika nak dibandingkan dengan masa saya dahulu. Sepetang bersama mereka semalam memberi manfaat kepada kedua-dua pihak. Mereka sentiasa teruja untuk mendengar ucapan saya yang dianggap sebagai salah seorang alumni yang berjaya dan saya pula sentiasa teruja untuk kembali menjejak kenangan semalam.

Program yang di penuhi dengan pelbagai persembahan menarik para pelajar termasuk cat walk busana muslimah dan nyanyian dari seorang pelajar yang berasal dari Jerantut tamat lebih kurang jam 6 petang.

Sebelum bertolak balik ke Pahang sempat pula saya pekena secawan kopi dengan seorang kawan sekampung. Kali ini saya menjejak memori zaman anak-anak lebih 30 tahun yang lalu. Dan betullah kata orang... jauh-jauh terbangnya bangau, akhirnya hinggap di belakang kerbau. Bertemu teman sepermainan zaman anak-anak, perasaannya sama seperti pulang ke kampung laman.

Akhir kata, ingatlah kata pujangga... berkawan biar seribu, berkasih biarlah satu... salam ukhwah dan salam sayang buat anda di mana jua anda berada...


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

6 ulasan:

Ratu mawar berkata...

best..kembali ke zaman sekolah dan U...kenangan paling indah kan Dato'..:)

Semut Hitam berkata...

Sebab dah jatuh tu yang kena bangun balik...Tahniah Dato...tetap dihati Rakyat...

tan berkata...

ada ke rakan2 lama yb jd pembangkang tegar k'jaan..?

abadi romeo berkata...

ingat kan student mana bergambar dan berposing...Dato" rupanya...ehhmmm..
tak jauh beza dengan student..anyway..kenangan yang basah dalam ingatan menandakan kesuburan minda.

Unknown berkata...

UKM...dekat di hati indah dijiwa.. banyak kenangan indah yang terpahat di sini...tak de yang pahit..semuanye...so sweeeeet!

alang berkata...

terima kasih ye Dato. =)