27 November 2008

Tolong Doakan Kesejahteraan Kami

Masuk tengah hari ini,masih belum ada sebarang berita yang baik untuk kami semua.

Penerbangan pulang ke Malaysia yang sepatutnya semalam ditunda sehingga petang esok pula.

Itu pun kalau lapangan terbang Suvarnabhumi dibuka semula. Melihat keadaan semasa nampaknya peluang itu macam terlalu tipis. PAD masih terus mengepong airport berkenaan.

Rancangan hendak naik keratapi pun terpaksa dibatalkan kerana keratapi penuh. Ramai pelancong yang mengambil keputusan yang sama seperti kami rancang iaitu menaiki keretapi ke Malaysia.

Pihak kedutaan Malaysia sedang berusaha mendapatkan tiket keretapi bagi perjalanan malam. Entah dapat atau tidak, kami tidak meletakkan harapan yang tinggi selepas melihat apa yang sedang berlaku di Bangkok kini.

Kota ini walaupun ada bahagian tertentu masih nampak tenang, tetapi sebenarnya sedang kucar-kacir dan huru hara secara keseluruhan.

Pihak keduataan beritahu, kalau keretapi malam gagal, maka kami semua terpaksa menunggu hingga Sabtu ini untuk naik keratapi di Pattaya. Satu lagi pilihan yang diberikan ialah untuk menaiki penerbangan tentera.

Ikhlas cakap, saya sendiri pun dah agak buntu sekarang hinggakan tidak pasti pernerbangan ihsan oleh tentera Malaysia atau tentera Thailand sendiri kalau jadi pun.

Penerbangan tentera itu pun sebenarnya adalah pilihan terakhir. Buat masa ini, kami semua masih lagi berada di Bangkok, menunggu arahan lanjut dari pihak kedutaan.

Nasib kami baik pegawai-pegawai dan kakitangan keduataan di sini begitu bersabar dan berusaha untuk membantu sebaik yang boleh.

Belum pun masalah terkandas di Bangkok selesai, kami mendapat berita bahawa Pahang sudah mula banjir pulak.

Setakat ini yang kami tahu Lipis dinaiki air. Saya bimbang jika selepas ini kawasan saya di Maran pun mula mengalami benda yang sama.

Kalau saya berada di Pahang pasti sekarang ini saya sudah boleh memulakan langkah-langkah untuk membantu orang ramai yang mungkin menjadi mangsa fenomena alam itu.

Saya berdoa agar dapat kembali segera ke tanah air. Keadaan di Bangkok semakin tidak menentu dan ini memang sudah masuk ke tahap merisaukan kami semua.

Harapan kami sekarang agar keadaan akan bertambah baik tidak lama lagi.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Moga semuanya selamat utk Kak Sha & rombongan di sana.. Tak sangka jadi cam tu sekali ek..

Tanpa Nama berkata...

Salam YB ,

Saya juga turut mendoakan keselamatan dan kesejahteraan YB dan rombongan.

Amiiin.