08 November 2011

Menghayati Atau Mengkhianati?

Alhamdulillah hari ni merupakan hari ketiga umat islam diseluruh dunia mengerjakan ibadah korban. Ibadah yang dituntut bagi mensucikan jiwa dan membuktikan keihklasan umatNya terhadap PenciptaNya. Syukur di negara kita,ramai sekali yang berkemampuan untuk melaksanakan ibadah ini...disana-sini orang menyembelih kambing,kerbau dan lembu. Sungguh meriah suasana di Masjid dan Surau umat islam bergotong royong bersama. Daging di agih kepada penduduk kampung dan selebihnya dibuat kenduri kampung.

Namun begitu,berapa ramaikan dikalangan kita yang menghayati hikmahnya ibadah tersebut. Berapa ramai memahami peristiwa korban yang pertama yang diperintahkan kepada Nabi Allah Ibrahim AS? Ada diantara kita tidak lagi mengerjakannya dengan sifat tawadhuk kepada Allah.Ibadah yang seharusnya membawa rasa keinsafan sebaliknya ada yang telah membawa kepada sifat riak dan berlebihan.

Trend terkini,ia di peralat pihak-pihak tertentu. Terpana juga saya melihat gambar YB Tian Chua melapah daging korban dan gambar YB Teresa Kok mengagihkan daging korban kepada para muslimin dengan beliau berpakaian kebaya nyonya yang jarang dan ketat. Lalu saya terfikir..adakah kita menghayati atau mengkhianati?


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan: