12 September 2008

Apabila Panglima ATM bersuara

Baru-baru ini, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal mengingatkan bahawa isu perkauman yang ditimbulkan oleh ahli- ahli parti politik pada masa ini boleh menjurus kepada keadaan huru-hara.

Ini adalah kali pertama dalam sejarah kita tentera bercakap mengenai isu keselamatan dalam negara.

Selama ini dan secara hakikatnya, tentera terikat dengan tanggungjawab keselamatan atau ancaman dari luar.Hanya jika darurat diisytiharkan di sesuatu negara dan tentera mula bergerak di atas jalan barulah tentera akan bercakap mengenai keselamatan dalam negara.Kenyataan Tan Sri Abdul Aziz Zainal telah secara tidak sengaja menimbulkan kegemparan terutama di kalangan ahli politik dan sebahagian rakyat.

Beliau bagaimanapun selepas itu beberapa kali memberitahu bahawa bukan niat pihaknya untuk mencampuri urusan negara dan kenyataan itu hanya atas dasar prihatian terhadap keselamatan penduduk negara ini.

Saya secara peribadi yakin itulah niat suci beliau. Bukannya benda lain. Tidak ada salahnya beliau memberikan pandangan lagipun.

Tetapi kita harus faham bahawa bila Panglima ATM terpaksa bersuara mengenai kestabilan negara, maknanya mungkin baru-baru ini kita semua sudah agak terbabas sedikit atau terbawa-bawa dengan sentimen kaum tanpa kita sedari kesannya.

Semua kita begitu beriya-iya bercakap mengenai kaum sendiri seolah-olah negara kita ini baru sahaja ditubuhkan. Kita lupa sejarah panjang hubungan murni antara kaum di negara ini.

Pun begitu, ada satu lagi aspek iaitu bila datang soal hak takkan kita hendak diam sahaja kan? Seperti yang pernah saya katakan sebelum ini, hak kita, kita akan dipertahankan tidak kira apa pun.Jadi saya lihat satu benda iaitu jangan ada mana-mana pihak memulakan sesuatu yang sensitif. Bila mula semua hendak bercakap dan bila semua bercakap, ia akan bergerak ke arah kemusnahan.

Fikir-fikirkanlah.

Tiada ulasan: