31 Oktober 2008

(Petikan: http://malaysia-instinct.com/english/)

Berlalu 16 September: Runtuhnya Mitos Keunggulan Politik Anwar


Lama sudah berakhir tarikh 16 September yang dicanang selama beberapa bulan oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan baru di negara ini.
Berlalu sepi tanpa sebarang perubahan kerajaan dan kini, Anwar sendiri seperti sudah tidak wujud lagi.
Tidak ada lagi berita-berita mengenai beliau di dada akhbar atau mana-mana media lain kecuali yang diterbitkan oleh pembangkang.
Malah, di kalangan blogers pun seumpama tidak begitu ghairah lagi untuk mengulas apa-apa isu berkaitan beliau.
Ketika Barisan Nasional (BN) mencatatkan sejarah menerima mandat terkecil (berlawan dengan mandat terbesar sebelum ini) dalam Pilihanra Raya Umum ke-12, maka wujud cakap-cakap bahawa kehandalan Anwar adalah antara sebab kepada kejayaan itu.
‘Harapan Baru Untuk Malaysia’ dilihat sebagai aspirasi agung yang secara tidak disedari telah bersemi dalam jiwa rakyat, kononnyalah.
Dan kononnya juga apa yang dibawa Anwar itu begitu meyakinkan sehingga ramai yang mahukan Anwar menjadi Perdana Menteri yang baru.
Kejayaan Pakatan Rakyat (PR) diikuti pula dengan kenyataan Anwar dengan penuh yakin dan angkuh bahawa beliau akan membentuk kerajaan baru pada 16 September begitu mendebarkan banyak pihak.
Maka, bermulalah episod nafi menafi lompat parti terutama di kalangan ahli politik Sabah sehingga ada yang menandatangani akujanji untuk tidak berbuat demikian.
Debaran begitu dirasakan ketika itu dan Anwar umpama di puncak persada politik negara.
"Hebat Anwar ni" itulah antara ungkapan yang disebutkan banyak pihak, peminat dan lawan politik beliau.
Tetapi, kemudian tibalah tarikh yang beliau janjikan itu... tiada apa yang berlaku.
Muncul pula tarikh baru...pun tidak ada apa-apa yang berlaku.
Alasan demi alasan diberikan Anwar untuk mententeramkan keadaan dan namanya sebagai ahli politik yang dilihat sangat bijak dan licik.
Tiada satu pun yang benar-benar kukuh dan dapat diterima akal.
Akhirnya pelamin angan Anwar untuk menjadi Perdana Menteri nyata musnah.
Apabila pelan peralihan kuasa dalam UMNO dipercepatkan dan bahagian-bahagian UMNO secara berterusan mencalonkan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk jawatan Presiden UMNO, maka angin perubahan dalam parti itu mula bertiup dengan begitu lembut dan nyaman sekali.
Kekuatan UMNO mula kembali dan dapat dirasakan dengan begitu ketara sekali.
Impak dari perubahan yang dipercepatkan itu adalah UMNO kembali releven dan ini sekali gus memusnahkan terus saki baki peluang Anwar untuk menjadi Perdana Menteri pintu belakang, yakni pintu yang dikatakan memang sinonim dengan beliau.
Akhir sekali, terbukti benarlah kata-kata bekas Presiden UMNO, Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa rakyat bukan memilih pembangkang pada pilihan raya umum yang lalu, tetapi mereka marah dengan BN.
Cuma apa yang berlaku dalam pilihan raya umum itu memang tidak pernah diduga dan Anwar Ibrahim serta penyokongnya menangguk di air keruh dengan mewujudkan andaian ia berlaku disebabkan kehebatan Anwar.
Kini terbukti, ia bukan disebabkan Anwar.
Ia disebabkan oleh perasaan marah rakyat kepada kepimpinan tertinggi UMNO dan BN yang ada sekarang....tidak lain dan tidak bukan.
Disebabkan itu, mitos keunggulan politik Anwar runtuh dan ranap selepas 16 September apabila beliau gagal meneruskan lakonan sebagai ahli politik terhebat dan tersohor di negara ini.
Realiti pilihan raya umum Mac lalu sudah nyata. Kejatuhan BN bukan sama sekali disebabkan oleh faktor Anwar.
Justeru...Selamat Tinggal Anwar.

2 ulasan:

Unknown berkata...

ha3 so long Anwar...

Tanpa Nama berkata...

Anwar umpama dinosur, bahan sejarah....ta ta ti ti tu tu