09 Januari 2009

Doa ku untuk mu Palestin.

Sudah lebih satu minggu Israel melancarkan serangan ke atas pejuang Palestin di Semenanjung Gaza. Dalam tempoh yang singkat itu sudah ratusan nyawa yang melayang termasuk nyawa kanak-kanak dan orang awam yang tidak berdosa.

Umpama sekumpulan haiwan tanpa akal yang diberikan senjata, tentera Yahudi membedil dan menembak sesuka hati apa sahaja yang bernyawa di Gaza. Tidak ada pertimbangan kemanusiaan langsung.

Saya tidak dapat menahan diri, dalam diam, air mata saya menitik banyak kali melihat beberapa keping gambar yang menceritakan mengenai penderitaan rakyat Palestin.

Gambar seorang bapa meraung melihat tiga jenazah anaknya yang masih terlalu kecil dan comel disusun di depan mata antara yang paling menyentuh hati.

Kita sebagai ibu bapa pastinya gerun hanya untuk membayangkan jika perkara itu menimpa anak-anak kita, apatah lagi bagi seorang bapa untuk benar-benar melihat mayat anak-anak yang masih muda tersusun di depan mata.

Satu lagi gambar yang disiarkan di muka hadapan sebuah akhbar yang memperlihatkan kepala seorang anak kecil yang terkeluar dari dalam tanah, terus terang saya kata, saya tidak sampai hati untuk membaca lanjut berita itu.

Itu manusia yang berperasaan, bukannya anak patung. Jasad itu jasad anak kecil yang suci dan bersih dari sebarang dosa...mengapa dia diperlakukan demikian!

Di kala anak-anak kecil sepatutnya hidup bergembira, berlari sana sini untuk bermain dan bersuka ria, di Palestin mereka tidak ada hak seperti itu.

Mereka berlari untuk mengelak diri daripada menjadi mangsa bangsa Yahudi yang dilaknat itu.

Dunia seolah-olah kaku dengan apa yang berlaku. Kutukan dan desakan kepada Israel untuk menghentikan keganasan yang tidak ada perinya itu tidak memebawa ke mana.

Paling menyakitkan hati ialah pendirian jaguh demokrasi dan hak asasi manusia dunia, Amerika Syarikat yang secara terang-terangan menyokong tindakan Israel itu dan sjuga berusaha cuba mewujudkan persepsi apa yang berlaku adalah berpunca daripada para pejuang Hamas yang melancarkan roket ke selatan Israel.

Inilah yang berlaku apabila sistem kewanga, politik, media dan semua elemen penting di AS dikawal oleh Yahudi.


Pejuang Hamas hanya berjuang untuk mendapatkan kembali tanah air mereka. Israel tidak sepatutnya wujud pun di Timur Tengah, yang sepatutnya wujud adalah sebuah negara Palestin sahaja.

Namun Israel berjaya mewujudkan persepsi di barat bahawa Hamas adalah punca kepada segala tindakan mereka.

Hakikatnya mereka memang tidak mahu melepaskan Gaza kepada rakyat Palestin.

Bukti sejarah ialah Britain dan AS bertanggungjawab dalam mewujudkan Israel di Timur Tengah selepas perang dunia kedua. Jadi, apakah salah jika rakyat Palestin bangkit mempertahankan hak abadi mereka?

Lagipun, adakah hanya kerana beberapa buah roket yang ditembak ke selatan Israel dengan kematian tidak sampai 10 orang memberikan hak kepada Yahudi lahanat itu menyerang secara membabi buta ke wilayah Gaza. Lagipun, Israel merupakan pihak yang mencabuli genjatan senjata enam bulan kedua pihak sebelum ini.

Tidakkah sepatutnya ada pendekatan yang lebih baik lagi dalam isu ini.

AS patutnya berfikir secara neutral dan adil. Timur Tengah tidak pernah damai kerana disebabkan kehadiran Israel. Manakala Israel pula bertindak sesuka hati kerana proksinya, AS akan sentiasa berada di sisi menyokong setiap perkara yang ia lakukan, walaupun salah dan zalim.

Pada saya, penyelesaian kepada konflik Arab Israel bukan di tangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), tetapi ia sebenarnya terletak di tangan AS.

Namun, selagi mana AS membenarkan Yahudi mengawal dirinya, maka selagi itu rantau Timur Tengah tidak akan aman.

Dalam konflik di Gaza kini, saya memberikan hormat saya kepada Presiden Vanezuela, Hugo Chavez yang mengusir Duta Israel dari negaranya.

Pemimpin Bolivarian Revolution itu memberikan mesej yang jelas kepada AS bahawa negara itu dan sekutunya seperti Israel tidak boleh merasakan diri mereka terlalu hebat di pentas dunia ini.

Beliau juga tidak melihat isu itu sebagai isu Islam/AS atau Islam/Yahudi, tetapi mungkin dari aspek sudut kemanusiaan dan keadilan.

Mungkin imej dan tindakan yang hampir serupa perlu diambil oleh negara-negara lain dalam mencari penyelesaian dalam isu Palestin.

Kita mungkin tidak boleh menghalau Duta Israel kerana Malaysia sememangnya tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan negara Yahudi itu.

Cadangan Malaysia agar satu satu sidang kemuncak khas PBB juga satu pendekatan yang bijak dan tepat pada masanya.

Apa pun yang terpenting, selain berusaha bersungguh-sungguh dalam pelbagai cara, jangan kita terlupa untuk berdoa memohon kepada Illahi agar kesengsaraan masyarakat Palestin segera berakhir. Amin.

Tiada ulasan: