08 Mei 2008

Jom Kurangkan Nasi.....

Hai kawan-kawan pembaca blogku yang setia...topik hari ini agak ringan tapi berat betul nak dilaksanakan...tapi yelah kan..saya ni bukan apa,sedih betul dengan harga beras yang melambung naik sekarang..bila balik kampung,pandang kiri,pandang kanan,pandang depan dan belakang..semua paya dah pun terbiar..alamak! kalau ada orang sorok beras sekarang...atau ada yang sabotaj bekalan beras..miss soru lah kita semua nampaknya ya..

Tapi elok jugak kalau kita ambil kesempatan ni untuk kurangkan makan nasi..barulah body yang orang kata macam "Makcik" ni boleh berubah jadi solid molid...he he...tapi tak mustahil tau..suami saya pernah amalkan diet tak ambil nasi selama 8 bulan,turun berat badan sampai 30kg..tapi isterinya ni..pantang jumpa nasi...tu yang jadi Makcik..apapun...jiwa masih muda remaja beb...

Terkejut sebenarnya bila baca berita hari ni bahawa Menteri Pertanian kita terpaksa pergi bertemu Perdana Menteri Thailand Samak Sundaravej kerana nak membeli 500,000 tan beras untuk menambah bekalan kita.Apa maknanya?maknanya stok beras kita makin berkurangan.Cubalah bayangkan kalau kita tak ada hubungan diplomatik yang baik dengan Thailand?Masalah beras ni kita bukan boleh main-main...kena tangani dengan bijak dan kita sebagai rakyat kena turut memberi kerjasama dengan menggunakan beras dengan sebaik-baiknya.Jimatkan beras,mungkin ambil nasi hanya sekali sehari?

Ada kawan kata Kerajaan kena bagi subsidi beras pula kepada rakyat.Sekarang ni pun kita kena tanggung subsidi minyak sebanyak RM45b bila harga minyak dipasaran semasa dunia kini mencecah 120USD setong.Itu belum masuk subsidi tepung sebanyak RM12 juta sebulan,subsidi gas minyak masak,subsidi kemudahan kesihatan dan macam-macam lagi. Itupun rakyat masih lagi nak marahkan Kerajaan.Itupun ada lagi yang pertikai apa Kerajaan BN buat selama 50 tahun memerintah. MTUC pulak masa nilah nak ambik peluang menangguk diair keruh...kenalah faham sikit,bukan korang aje yang terasa tapi semua...kenalah sabar dan bantu Kerajaan untuk mengawal inflasi dan kemungkinan berlaku krisis kekurangan makanan ni.

Hmm..waktu menulis artikel ni pun,saya terbayang nasi lemak antarabangsa Kg Baru..dugaan...cobaan....ish!ish!ish!....kenalah belajar jadi Hj Bakhil..moga-moga usaha kita mengurangkan makan nasi bukan sahaja dapat membantu negara tetapi ehem!ehem! dapat semula berat badan sewaktu belum kawin dulu...masa tu agaknya barulah layak jadi KPUM ye!!

Wassalam....dan nantikan artikel saya esok,tentang Hero Malaya Terakhir...siapa ek? Tungguu...

8 ulasan:

pemimpinkampung berkata...

Salam....

Best jgak topik kali ni...eemmmm...kurangkn mkn nasi...blh ke? daya ke nk menahan selera...aku bab makn buat masa ni x boleh kurang tp memandangkan harga beras yg melambung tinggi nampaknya terpaksa la.....

qalamberbisa berkata...

salam,

memang setuju topik ni..meredakan isu yang panas2..ni tidak korang asyik nak bergasak jer..jadi tajuk ni mengajak kita berfikir sejenak..renungkan bersama..ni bukan tajuk yang ala2 jer..ni dah menjadi masalah negara..jom kurangkan nasi..memang pergh dugaan cubaan..halangan dan rintangan...mau menggigil rasanye kalau tak makan nasi..macam pekena dadah la pulak..apa boleh buat dah nasi makanan asasi rakyat malaysia..rakyat asia..

aku baru balik dari berjalan2 di area bukit bintang tengok2 muka2 arab..depa ni sumer makan roti..tapi body besar2..seram aku menengoknyer..mula2 nak makan nasi, nak la merasa linda onn punya chicken rice shop tapi dah tutup pulak..aiseh kacau tul la..jadi aku pun tadi lepaklah makan roti kosong ngan nescafe ais..sambil2 makan dok terfikir kalau sampai satu tahap nanti beras memang dah takde dalam malaysia..camner ek?? eiii takutnyer nantikan anak2 kita..mama nak makan nasi..uwaaa..biar aku berlapor makan benda lain dari anak aku tak dapat makan nasik..kucing pun makan nasik campur ikan sadin rebus..tu kucing aku la, kucing korang sure makan friskies..mahal tu..leh beli beras sekampit yang 5 kilo punyer..

camner pulak kalau kenduri kawin ker kenduri kesyukuran yang dah tentu2nya makan nasik?? so dah takde la istilah 'makan nasik minyak' kita makan roti minyak jer laaa tapi sama gak tepung pun naik harga..jadi apa yang boleh kita makan sebagai alternatifnyer?? makan biskut ler...aku tak leh bayangkan masa makan adab2 pengantin lelaki ngan pempuan main suap2 biskut chipsmore..sebab beras dah mahal..yelah nak wat nasik minyak mesti pakai beras jenis basmathi..jadi makan 'semekut' jela yer pengantin..kah kah kah!!! korang sumer mesti cuba bayangkan benda ni kan...

pergh!! masa tu istilah2 MAKCIK tidak akan lagi kedengaran..sebab badan dah jadi solid molid..hahahaha..apa lagi kengkawan selamat makan biskut cicah tea o..marvellous bebeh..

renung2kan bersama
-adios amigos-

pelangibaru berkata...

huhu Kak Sha...

Jom kite ramai2 jadik kurus..mcm Abg Anand...

Bila ade krisis makanan dunia, rupanya kite sendiri pun akan kekurangan beras ek. Lepas taufan nargis kat myanmar tu, makin kurang lah bekalan beras kite nie...

cian masyarakat dunia nie...segala krisis berlaku...

gambino berkata...

masalah ini harus diselesaikan dgn segera..kenaikan harga beras lebih drpd 30% menjadikan masyarakat bersungut dgn kerajaan. bayangkan masyarakat miskin di kaw bandar & luar bandar yang menghadapi tekanan dgn kos sara hidup yg tinggi sdgkan pendapatan mereka rendah..tetapi sbg rakyat yg hidup di bumi bertuah ini harus jgn cepat melatah sesungguhnya kerajaan pasti akn mencari jln utk menangani isu ini demi keSEJAHTERAan rakyat.YB Dato' berilah penerangan kpd rakyat jajahan..ibarat menarik rambut dalam tepung...

Pu3 confuse berkata...

Assalamualaikum kengkawan..

Betul kata k Sha, masalah kekurangan beras atau lebih tepat lagi ialah kurang makanan ni adalah satu isu yang besar..Bak kata Bung Mokhtar MP Kinabatangan baru2 ni, kalau rakyat lapar tak de makanan, rakyat akan bangkit menuntut makanan daripada kerajaan (maklum la orang tengah lapar ni memang garang sikit kan..kan).Rusuhan akan berlaku lagi, negara akan jadi huru hara. Ishhh! takut jugak ek, sampai camtu sekali ker....

Walaubagaimanapun, tindakan kerajaan menambah stok beras kita daripada thailand tu memang langkah yang bijak..Pembangkang setakat ni tak dengar citer pun, senyap jer pasal isu beras naik, beras tak cukup nih..depa dok wat aper ek!!!Dok agihkan harta Ahmad Albab yang mereka dapat dari 5 negeri yang mereka tawan tu kot!!

Wallahua'alam..

qalamberbisa berkata...

salam,

hari ni aku dah menyahut cabaran kak sha tak makan nasi tapi makan roti..eiii macam kurang vitamin pulak tapi kenalah kuatkan semangat menempuh dugaan..meong dah ni..lalok gua beb..

'harta ini bukan kau yang punya tapi Ahmad Albab yang punya..hahahaha'...cari kambing jumpa harta qarun...

makan beras wangi la kita nampak gayanyer lepas ni...

renung2kan bersama
-adios amigos-

qalamberbisa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
pbb-j02 berkata...

Salaam buat semua ,
Setahu saya beras yang dikawal kerajaan ni cuma yag 15 % hancur(broken)dan pasaran beras ni pun cuma 30%-40% keseluruhan beras aje , dan lagi BERNAS cuma kuasai 40 % pasaran keseluruhan beras tempatan ,atau ada pihak yang sorok bekalan untk kaut untung bila harga melambung nanti kot.... jadi ... kalau ikut kira-kira orang kampung mcm saya ni siapa yang sebenarnya menentukan harga pasaran beras kat Malaya ni ? dan apahal yang di salahkan sangat kat BERNAS tu ? camana dgn pekilang swasta ? aduuh pening kepala koii ... (pegi masak nasi goreng kampung pun sedap juga niii .... hehehe )