10 September 2008

Perkuatkan barisan, jangan lagi pandang belakang

Kita kini berhadapan dengan isu perkauman yang pada awalnya hanya satu isu terpencil dan tidaklah begitu signifikan kesannya terhadap penduduk berbilang kaum dinegara ini. Ini kerana rakyat Malaysia tidak perlu mempersoalkan asal usul keturunan masing-masing sebaliknya menerima hakikat bahawa semuanya adalah warga negara ini. Adalah lebih baik semua pihak tidak menimbulkan persoalan tersebut demi menjaga hati dan perasaan pihak lain.

Namun sekarang ia telah pun terjadi dan kita tidak boleh lagi berpatah balik untuk menarik balik kenyataan tersebut yang telah dikeluarkan oleh Ketua Bahagian Bukit Bendera, Dato Ahmad Ismail.Kini perkara paling penting sekarang ialah mengukuhkan perpaduan dalam erti kata yang sebenar-benarnya untuk memastikan negara terus stabil dan maju. Pak Lah sendiri telah memberi amaran supaya isu perkauman sebegini jangan lagi dibangkitkan dan diperbesar-besarkan. Apa yang lebih penting, kita harus bangga menjadi rakyat Malaysia yang mempunyai penduduk berbilang kaum.

Dalam hal ini kita perlu mencontohi peranan yang dilakukan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang meminta maaf bukan kerana melayu kini semakin lemah tetapi demi kebaikan dan menghargai semangat setiakawan dalam BN. Kenyataan beliau ini mewakili semua, sedangkan Ahmad membuat kenyataan itu secara peribadi.

Sesungguhnya peristiwa ini sedikit sebanyak memberi pengajaran kepada kita supaya jangan membuat sesuatu kenyataan yang mampu memecah belahkan BN dan rakyat.Memang benar melayu akan terus menjadi bangsa yang dominan dan dihormati kerana bangsa melayu itu sendiri merupakan bangsa yang kuat dan ketuanan melayu dinegara ini pastinya akan terus dipertahankan tanpa sebarang perasaan berbelah bagi.

Namun itu bukan tiket untuk kita mencerca bangsa lain yang banyak membantu serta berperanan penting dalam membangunkan negara ini sejak sekian lama.
Dan pastinya peristiwa ini tidak akan memecah belahkan BN namun akan terus menjadikan ia satu parti yang tetap utuh serta akan terus menjalankan tanggungjawab serta amanah untuk memerintah negara ini seperti mana mandat yang diberikan oleh rakyat pada pilihan raya lepas. Semangat kekitaan di dalam BN adalah amat tinggi dan semua parti komponen haruslah menganggap BN sebagai parti milik mereka yang perlu dipelihara dan disayangi.

Patinya BN adalah sebuah parti yang bertanggungjawab dan BN tidak akan mensia-siakan setiap kepercayaan yang telah diberikan oleh rakyat sejak sekian lama.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam YB,

pemimpin atasan UMNO sekarang sungguh mengecewakan..