29 September 2008

Tenanglah di sisinya adik Farah Najihah




Selamat tinggal adik Farah Najihah Zulkifli. Doa kami adik tenang di sisi pencipta. Walapun takdir Ilahi menentukan hayatmu singkat, tetapi hati-hati yang kamu sentuh di dunia ini tidak terbilang banyaknya. Al-Fatihah.

Kanak-kanak hidap komplikasi hati meninggal
Oleh ZULKIFLI MANZOR
KUANTAN 27 Sept. – Hasrat seorang kanak-kanak berusia 11 tahun yang menghidapi komplikasi hati untuk berpuasa penuh pada bulan Ramadan tahun ini tidak kesampaian apabila dia disahkan meninggal dunia di Hospital Lipis pukul 5.30 petang ini.
Kanak-kanak malang itu, Farah Najihah Zulkifli yang penderitaannya pernah dilaporkan oleh Utusan Malaysia pada 16 Oktober 2005 hanya sempat berpuasa selama 26 hari.
Penderitaan yang terpaksa dilalui oleh Farah Najihah bermula setelah dia disahkan menghidap bengkak hati oleh doktor pakar Hospital Kuala Lumpur (HKL) sejak berusia enam bulan lagi.
Lebih memilukan, ibu kanak-kanak tersebut, Mazidah Ibrahim, 43, memberitahu, Farah Najihah sanggup menahan sakit sepanjang bulan Ramadan ini kerana ingin berpuasa penuh walaupun ditegah berulang kali olehnya.
Menceritakan detik-detik terakhir Farah Najihah bersamanya, Mazidah berkata, anaknya itu terpaksa dikejarkan ke Hospital Lipis kelmarin apabila dia mengadu sakit perut selepas berbuka puasa.
“Ketika di hospital, kaki, tangan serta muka Farah Najihah menjadi bengkak dan tidak sedarkan diri selama 12 jam sebelum disahkan meninggal dunia hari ini,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.
Kehidupan Farah Najihah anak keempat daripada enam adik-beradik itu dilaporkan tidak seriang kanak-kanak lain kerana bahagian perutnya membuncit, tidak boleh berdiri, pucat dan kerap menangis kerana penyakit yang ditanggungnya.
Menurutnya, niat anaknya itu untuk berpuasa penuh dalam bulan Ramadan ini akan kekal menjadi kenangan sepanjang hidupnya terutama sewaktu menjaga Farah Najihah selepas dia disahkan menghidap penyakit komplikasi hati ketika berusia enam bulan.
“Saya beberapa kali memujuk dia supaya berbuka puasa lebih awal kerana bimbang dengan tahap kesihatannya.
“Tetapi dia tetap nak puasa, tak pernah dan tak mahu tinggal puasa walaupun saya selalu pujuk dia supaya berbuka lebih awal,’’ katanya pilu.
Mazidah memberitahu, Farah Najihah tetap ingin berpuasa walaupun keadaan kesihatannya tidak mengizinkan, ditambah pula struktur tulangnya menjadi semakin rapuh dan mudah patah.
Namun, katanya, sepanjang didesak supaya berbuka lebih awal, Farah Najihah pasti akan merayu kepada ahli keluarga supaya membenarkan dia terus berpuasa kerana ingin beraya bersama-sama keluarga.
“Dia akan kata pada saya... Mak, Yah nak puasa penuh sebulan, Yah nak raya sama-sama dengan mak.
“Hati ibu mana yang mampu menahan rayuan dan rintihan seperti itu,” katanya sambil menahan sebak.
Menurut ibunya, Farah Najihah juga tidak pernah meminta dibelikan baju raya ataupun juadah yang ingin dijamah semasa waktu berbuka selain hanya mahu menjalani ibadah berpuasa sebagaimana orang yang sihat hingga menjelang Syawal.
Difahamkan, jenazah Farah Najihah dibawa pulang dari Hospital Lipis pada pukul 6.45 petang selepas dirawat selama tiga hari dan akan dikebumikan di kampungnya di Kampung Medang dekat Kuala Lipis pagi esok.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Ibu reda pemergian Farah Najihah
KUALA LIPIS 28 Sept. - Jenazah Farah Najihah Zulkifli, 11, kanak-kanak yang meninggal dunia kerana menghidapi komplikasi hati, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kuala Medang, dekat sini, kira-kira pukul 11 pagi ini.
Ibu kanak-kanak itu, Mazidah Ibrahim, 43, berkata, jenazah anaknya dibawa dari Hospital Lipis ke rumah mereka di Kuala Medang pada pukul 7 malam tadi.
Hadir sama menziarahi jenazah Farah Najihah ialah Pengerusi Tetap Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Abdullah Fattah Abdullah dan Pengerusi Remaja 4B Pahang, Ahmad Daniar Ismail.
Abdul Fattah yang juga Presiden Majlis Belia Pahang dan Belia 4B Kuala Medang merupakan pihak yang bertanggungjawab menubuhkan tabung kebajikan Farah Najihah untuk mengumpul dana bagi membiayai perubatan kanak-kanak itu sejak mengalami komplikasi hati agak serius tiga tahun lalu.
Mazidah berkata, dua hari sebelum meninggal dunia, Farah Najihah telah meminta disuapkan bubur nasi selain kerap menangis kerana menahan sakit.
''Saya balik ke rumah memasak bubur untuk tidak menghampakannya dan dia sempat menjamah sedikit," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kuala Medang malam tadi.
Menurut Mazidah, dia tidak tahu hendak berbuat apa-apa setiap kali melihat Farah Najihah kesakitan, kecuali memeluk anak kesayangannya itu dengan hati yang pilu.
''Sebelum menghembuskan nahas terakhir, Farah Najihah memeluk saya dengan kuat sambil berkata, ''Yah tak mahu balik ke rumah lagi, Yah sakit ni."
Dalam pelukan itu kata Mazidah, dia cuba menenangkannya sehinggalah tangisannya senyap dan disahkan meninggal dunia oleh pegawai perubatan selepas itu.
Mazidah berkata, sebagai ibu, dia reda dengan pemergian Farah Najihah yang terpaksa menanggung derita sejak berusia enam bulan lagi.
Sementara itu, ayah Farah Najihah, Zulkifli Hassan, 43, berkata, anaknya itu akan menyambut hari lahir ke-12 pada 27 Oktober ini.
''Dia minta dibelikan baju raya bila dia keluar hospital nanti dan saya telah berjanji nak belikan dia sepasang baju dan kek, tetapi hajat ini tidak kesampaian," katanya.
Kata Zulkifli, mereka sekeluarga akan menyambut Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi dengan persiapan ala kadar berikutan pemergian Farah Najihah itu.

Tiada ulasan: